Blog

Friends of Search 2020

Op 04 februari vond de zevende editie van Friends of Search plaats in Amsterdam. Na de bekendmaking van de ‘line-up’ van sprekers beloofde het weer een top event te worden. Voor ons dé gelegenheid om te kijken wat 2020 ons gaat brengen op het gebied van SEO. Gedurende de dag hebben we verschillende sessies bijgewoond. We vertellen je graag meer over de highlights van Friends of Search 2020!

Hoe creëer je meer organisch verkeer in de wereld van zero-clicks 

Het is één van de onderwerpen waar je de afgelopen maanden niet omheen kon in het SEO-landschap: zero-clicks. Ook bij Friends of Search 2020 was het onderwerp van gesprek! Door het toenemende gebruik en het aantal vertoningen van de featured snippets en de posities in de Local Pack zijn meer dan de helft van de klikken in Google nu al “zero-click zoekopdrachten”. Dit betekent niets minder dan dat de gebruiker zijn antwoord al heeft gevonden in de zoekresultaten, zonder dat er een klik naar een website voor nodig was. Fijn voor de gebruiker, maar minder fijn als je jouw organisch verkeer ziet dalen.

Zero click

Volgens Cindy Krum bestaat er een belangrijke relatie tussen mobile-first indexing en taal. Niet alleen de taal waarin je jouw zoekopdracht invoert in Google, ook de taalinstellingen van je zoekmachine en je telefoon hebben invloed op het zoekresultaat dat Google laat zien. Om het ons SEO-specialisten nog maar even wat gemakkelijker te maken 🙂 Om deze uitspraak te onderbouwen heeft Cindy onderzoek gedaan in Zwitserland, waar mensen zowel Duits, Frans als Italiaans spreken. Mensen kregen de opdracht om met dezelfde telefoon, op dezelfde locatie, maar met andere taalinstellingen naar ‘kaffee’ te zoeken. Hieruit bleek dat zelfs wanneer je met verschillende taalinstellingen met drie dezelfde telefoons zoekt op ‘kaffee’, je steeds verschillende resultaten te zien krijgt.

German French Italian
Snippets

Enkele tips

  • Wees niet alleen afhankelijk van data in Google Analytics, omdat hier de impact van zero-clicks niet wordt meegenomen;
  • Gebruik altijd SEO-tools waarin je kan testen met specifieke taalinstellingen;
  • Kijk goed naar de verschillen en mogelijkheden die door taalinstellingen worden veroorzaakt. Vertaal bijvoorbeeld bepaalde content op je website als je hier kansen voor ziet;
  • Test locatie- en taalinstellingen niet alleen op je eigen telefoon.

Google Search Console performance analyse

In de sessie over de performance analyse in Google Search Console (GSC) kwam aan bod hoe je meer uit GSC kan halen en wat je met al deze data kan doen. Super interessant, want GSC is een tool die wij dagelijks gebruiken om o.a. de organische klikken en technische issues voor een website te monitoren. Het verbaast ons echter dat er nog steeds veel bedrijven zijn die niet met GSC werken. Iets wat ook spreker Izzi Smith nog steeds ziet bij bedrijven. Er zijn echter verschillende belangrijke en relevante insights die je uit GSC kunt halen:

  1. Laaghangend fruit
    Uit de data van GSC kun je ook enkele quick-wins halen. Denk hierbij aan het laaghangend fruit: zoekwoorden die een positie innemen tussen 10 en 20 in de zoekresultaten en die interessant zijn om meer organisch volume te realiseren. Kijk bijvoorbeeld of je op de betreffende pagina’s de content kunt optimaliseren of voeg nieuwe content toe.
  2. ‘Low potential’ zoekopdrachten
    Filter in GSC de zoekwoorden die eigenlijk veel kliks zouden moeten genereren, maar dit niet doen door toedoen van bijvoorbeeld de lokale zoekresultaten. Kijk hier met name naar zoekwoorden die een top 3 positie innemen, maar een laag doorklikratio hebben (<10%). Wanneer je deze op een rijtje hebt, weet je waar je de focus beter niet op kunt leggen. Misschien moet je jouw SEO-strategie wel wijzigen of doe je andere ideeën op

via GIPHY

  1. Snippets optimaliseren
    Filter in GSC op zoekwoorden die een positie van 5 of lager hebben, weinig tot geen klikken genereren en een laag CTR hebben. Voor deze pagina’s kun je bijvoorbeeld de meta tags optimaliseren of structured data toevoegen. Dit kan je helpen een featured snippet in de zoekresultaten te behalen.

Onderzoek naar featured snippets:
Tijdens deze Friends of Search sessie bracht Izzi Smith ook haar onderzoek met betrekking tot featured snippets ter sprake. Dit leverden onverwachte resultaten op! Tenminste, dat vonden wij 🙂 Waar je zou denken dat featured snippets meer klikken genereren dan een organische ranking, bleek het tegenovergestelde waar:

PositieCTR Featured SnippetCTROrganisch resultaat
135,2%37%
1-222,4%24%
2-319,1%19,4%

Opvallend: featured snippets die worden getoond op basis van koopintentie laten juist een hogere CTR zien. Denk hierbij aan zoektermen in combinatie met ‘kopen’ of ‘bestellen’.

Enkele tips voor het verhogen van je featured snippet CTR:

  • Voeg de ‘max snippet’ tag toe om de informatie van je featured snippet in te korten;
  • Maak een aparte pagina aan die speciaal is geoptimaliseerd voor featured snippets, maar let op dat je geen duplicate content creëert;
  • Creëer aantrekkelijke en relevante informatie voor in je featured snippet. Gebruikers zullen hier dan sneller op klikken.

“Things not strings”: SEO gebaseerd op entiteiten

Dixon Jones is tijdens de sessie “Things not strings” ingegaan op hoe je met behulp van semantic search en de Knowledge Graph je website kunt structureren op onderwerpen. Om een beeld te krijgen van wat de Knowledge Graph inhoudt, is Google Trends een goede tool. Deze tool geeft je de mogelijkheid om van een bepaald onderwerp data op te vragen. Zoek je bijvoorbeeld op “online klik” dan zie je dat dit niet alleen zoekterm is, maar ook een bedrijf.

trends

Op basis van de onderwerpen die Google Trends weergeeft voor jouw ingevoerde zoektermen, kun je jouw websitepagina’s focussen op die onderwerpen (entiteiten). Creëer dus contentrijke pagina’s die niet specifiek over één zoekterm gaan, maar over het hele onderwerp. Google kan dit beter begrijpen en zal de pagina daardoor ook beter waarderen.

Past het onderwerp dat je wil aanhalen niet helemaal bij de huidige content op je website? Wees dan niet bang om extern te linken naar die relevante onderwerpen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat beter presterende sites meer links durven te plaatsen. Dus niet alleen in de footer, maar ook in het menu of in de content van de pagina.

Tips van de spreker:

  • Maak vaker gebruik van Google Trends om te kijken of je jouw content ook op onderwerpen kunt richten en niet specifiek op een zoekwoord;
  • Houd jezelf niet in om te linken naar interne of externe onderwerpen. Zo laat jij je autoriteit zien;
  • Associeer pagina’s met onderwerpen en link deze onderwerpen daarna naar pagina’s.

Nobody is paying enough attention to outgoing links

Technische SEO in 2020

Gelukkig niets nieuws onder de zon tijdens deze sessie, waarin Martin Splitt enkele belangrijke punten met betrekking tot technical SEO besprak. Zo werd wederom het belang van mobile-first indexing aangehaald en hoe belangrijk het is om een responsive webdesign te ontwikkelen, waarin structured data en meta tags zijn geïmplementeerd. Vergeet hierbij ook zeker niet de nieuwe meta tags: sponsored en user-generated-content tags.

New meta data

Testen met techniek

Op het podium van Friends of Search 2020 stond ook Bastian Grimm, iemand met veel passie voor de technische kant van SEO. Tijdens de sessie “Technical SEO testing” liet hij ons een aantal resultaten zien van zijn testen.

Technical SEO testing
  • Indexatie middels Robots en X-Robots tags
    Eigenlijk wordt er vrijwel altijd “content=” gebruikt voor meta’s in de <head> sectie van je website. Echter, wordt er soms wel eens “value=” gebruikt. Na wat testen, bleek dat dat Google bij beide tags begrijpt wat je bedoelt. Je kunt natuurlijk altijd zelf checken wat Google van de tags vindt, door de URL van de specifieke pagina te analyseren met behulp van de URL-inspectie tool van GSC.
  • Content in CSS
    Zorg ervoor dat je belangrijke content gewoon in HTML hebt staan. Na testen bleek namelijk dat content in CSS niet wordt geïndexeerd. Dat wil je uiteraard voorkomen!
  • Iframe content
    Waar content in CSS niet wordt geïndexeerd, blijkt content die in een Iframe wordt gebruikt wél kan worden geïndexeerd door Google. Het is daarom zeker een aanrader om te controleren of je Iframe elementen niet voor duplicate content zorgen.

Meer weten over SEO of Friends of Search 2020?

Uiteraard houden wij alle SEO-ontwikkelingen in de gaten. Een event als Friends of Search is daarom een mooie gelegenheid om up-to-date te blijven van alles wat is gebeurd en nog gaat komen op SEO-gebied. Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!