Blog

Facebook Messenger Marketing inzetten als extra marketingkanaal

Facebook Messenger Marketing is een vorm van marketing die nog niet pro-actief door veel bedrijven wordt toegepast. Natuurlijk gebruiken veel bedrijven Facebook Messenger al wel in hun klantenservice, door vragen van de consument te beantwoorden, maar het platform biedt veel meer dan dat en deze potentie wordt door de meeste bedrijven nog niet benut. Ondanks dat de regels met betrekking tot het gebruik van Facebook Messenger voor bedrijven zijn aangescherpt, betekent dit niet dat de voordelen hiervan zijn verdwenen. We vertellen je graag meer over de kansen die er voor jou liggen om Facebook Messenger optimaal te benutten.

Veel meer dan klantenservice

Zoals gezegd is het bij veel bedrijven mogelijk voor de consument om een vraag te stellen via Messenger. Erg fijn, want bedrijven reageren relatief snel op deze berichten, in tegenstelling tot het beantwoorden van bijvoorbeeld e-mails. Maar pro-actief berichten sturen naar bestaande- of potentiële klanten gebeurt een stuk minder. Dit, terwijl Facebook Messenger enorm populair is en wereldwijd door ruim 1.3 miljard mensen wordt gebruikt.

Daarbij liggen ook de ‘open rates’, dus het aantal keer dat berichten worden geopend, en de ‘click rates’, dus het aantal keer dat wordt doorgeklikt na het openen van een bericht, aanzienlijk hoger dan bij e-mails. Gemiddeld worden e-mails door 5-10% van de ontvangers geopend en wordt er door slechts 1% doorgeklikt. Een Messenger bericht wordt daarentegen gemiddeld 70-80% geopend en daarbij wordt er door 20% van de mensen doorgeklikt. Een enorm verschil dus!

De bijgewerkte regels

Bovenstaande cijfers onderstrepen de kansen van het nog weinig gebruikte platform. Natuurlijk is het daarbij wel van belang dat je weet wat de huidige regels van Facebook Messenger inhouden. Je kan en mag logischerwijs niet zomaar iedereen een berichtje sturen, zonder dat hier gevolgen aan zitten.

De regels voor het bereiken van deze subscribers mogen dan wat veranderd zijn, maar dat wil niet zeggen dat we deze subscribers helemaal niet meer kunnen bereiken. Van bedrijven wordt sinds eerder dit kalenderjaar verwacht dat zij binnen 24 uur reageren op een gebruiker. In die 24 uur mag je dan ook alle soorten content naar deze gebruiker sturen. Dit betekent dat wanneer je langer dan 24 uur geen interactie hebt gehad met een gebruiker, je deze niet meer gratis kunt bereiken. Wel kun je hen na deze periode alsnog bereiken met een betaald bericht in Facebook Messenger. Dit zijn echter relatief kleine bedragen, waardoor het opbouwen van een lijst met subscribers nog altijd heel waardevol is.

Het opbouwen van subscribers

Voor het goed inzetten van Facebook Messenger Marketing is het gebruik maken van een service als Manychat, Chatfuel of MobileMonkey een goede keuze. Deze partijen helpen je bij het opbouwen van subscribers, welke jij vervolgens gemakkelijk kunt blijven bereiken. Maar net zoals bij het opbouwen van een e-mail lijst, kost het opbouwen van subscribers op Facebook Messenger tijd (en vaak ook geld). Maar wanneer er eenmaal een goede lijst met waardevolle subscribers is opgebouwd, heb jij als bedrijf een nieuw en extra kanaal om je (potentiële) klanten te bereiken en te overtuigen van jouw producten of diensten.

Een lijst opbouwen is niet makkelijk, maar een partij als Manychat biedt hierin wel verschillende goede hulpmiddelen. Onderstaand een aantal van deze mogelijkheden:

  • Exit intent pop-up: Wanneer iemand de website wil gaan verlaten, verschijnt er een pop-up waarmee klanten korting kunnen verdienen, wanneer zij zich subscriben voor de Facebook Messenger (zie onderstaande afbeelding).
  • Integreren van buttons: Integreren van buttons kan bijvoorbeeld op de product- of winkelmand pagina.
  • Automatische subscribers: Mensen die een bericht sturen met bijvoorbeeld een vraag subscriben zich automatisch.
  • Advertenties: Het inzetten van advertenties via Facebook is misschien wel de meest succesvolle optie. Het opzetten van een winactie kan hier bijvoorbeeld ook erg aan bijdragen.
Facebook-Messenger-Marketing

Zo zet je Facebook Messenger succesvol in

Nu je een lijst hebt opgebouwd, wil je er natuurlijk voor zorgen dat je hen betrokken houdt bij je merk of bedrijf. Hoe je dat het beste doet is niet eenvoudig te beantwoorden. Dit zal ook niet voor alle bedrijven hetzelfde zijn. Om die reden is het testen van verschillende berichten een goede manier om erachter te komen welke benadering bij jouw doelgroep past.

Mocht je bijvoorbeeld al langere tijd gebruik maken van e-mail marketing, dan kan het goed zijn om Facebook Messenger in een lijn te laten lopen met die berichten. Je merkt vanzelf wanneer veel mensen negatief reageren op berichten of zelfs direct unsubscriben. Dat is vanzelfsprekend een teken dat je niet op de goede weg bent. Daarbij is het ook belangrijk hoe vaak je mensen benadert via het platform. Een Messenger bericht is een stuk directer dan een e-mail, dus je wilt vooral voorkomen dat mensen je berichten als SPAM gaan zien. Denk er daarom goed over na wat waardevol is voor jouw subscribers en wat niet.

Niet iedere subscriber is hetzelfde en daarom kan het van toegevoegde waarde zijn om je nieuwe subscribers automatisch een aantal vragen te stellen. Zo kom je er achter waarom zij subscriben en in welke producten/diensten zij geïnteresseerd zijn. Op die manier kun jij er eenvoudig voor zorgen dat je subscribers toevoegt aan specifieke doelgroepen en hen enkel bereikt met voor hen relevante informatie. Zeker wanneer het aantal subscribers oploopt is dit een goede manier om de resultaten van je Facebook Messenger marketing te verbeteren.

Benieuwd naar Facebook Messenger Marketing?

Ben jij benieuwd naar het inzetten van Facebook Messenger Marketing voor jouw bedrijf? Hopelijk hebben we je middels bovenstaande blog voldoende informatie gegeven om een start te maken voor jouw bedrijf. Mocht je nog vragen hebben of juist hulp kunnen gebruiken bij jouw Facebook Messenger inzet, dan helpen onze Social Specialisten je graag verder.