Een zoekwoordonderzoek doe je zo

Een zoekwoordenonderzoek doe je zo!

Het is zover, je hebt besloten om de concurrentie aan te gaan: je hebt een online marketing bureau aan de haak geslagen en je start met  zoekmachineoptimalisatie. Good job! Het is belangrijk om bij het begin te beginnen en de basis op orde te hebben. Zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO (Search Engine Optimization) bestaat uit drie belangrijke pijlers: content, techniek en linkbuilding. In dit artikel gaan we in op het onderdeel zoekwoordonderzoek wat onderdeel uitmaakt van de pijler ‘content. Ready? Set. Go!

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Laten we ook hier bij het begin beginnen: wat is een zoekwoordonderzoek eigenlijk? Dit onderzoek laat zien welke zoekwoorden voor zowel jouw doelgroep als business relevant zijn. Maar wat is relevant? Een zoekwoord met veel zoekvolume kan heel relevant zijn, maar let op: de concurrentie op zoekwoorden zoals ‘jacuzzi’, ‘autoverzekering’ of ‘smartphonehoesjes’ is moordend. Dus is dit wel het meest relevante zoekwoord voor jouw business? Denk bijvoorbeeld ook eens aan longtail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoordcombinaties waar minder volume en concurrentie op zitten, maar die vaak een hoge bijdrage leveren aan de omzet. Hierbij kun je denken aan zoekwoordcombinaties zoals ‘autoverzekering online vergelijken’, ‘goedkope jacuzzi kopen’ of ‘zwart telefoonhoesje bestellen’. Het is de kunst om hier een goede combinatie in te vinden.

De eerste stap

Allereerst is het handig om zelf eerst goed na te denken; op welke zoekwoorden zou je zelf zoeken en wil je gevonden worden? En is dat ook waar jouw doelgroep naar zou zoeken? Zitten zij net zo in de materie als jij of moet je misschien wat breder denken. Schrijf een aantal zoekwoordsuggesties op. De basis is gelegd!

Voor extra inzicht in relevante zoekwoorden kun je bijvoorbeeld Google Suggestions (zie hieronder) gebruiken of de Keyword Planner van Google Ads. Sinds eind maart 2019 zijn er een aantal nieuwe features beschikbaar binnen de Keyword Planner van Google Ads. Zo is er bijvoorbeeld een kolom ‘competition (indexed value)’ toegevoegd.

The value is specific to whatever location and targeting options you’ve selected for the Search Network. The 0-100 index is calculated by the number of ad slots filled divided by the number of ad slots available.

online klik blog mandy zoekwoordonderzoek

Google Suggestions

Lees hier meer over de nieuwe features van de Keyword Planner.

Maak een lijst met interessante zoektermen. Heb je deze lijst voor je gevoel compleet? Dan gaan we door naar de volgende stap.

Op welke zoekwoorden rank je al?

Heb je de zoekwoorden in kaart gebracht waar jij graag op wilt scoren? Breng dan in kaart op welke zoekwoorden je momenteel al rankt en welke posities je inneemt. Zitten hier, daar heb je ‘m weer, relevante zoekwoorden of zoekwoordcombinaties tussen? Dan liggen daar zeker kansen! Hoe je dit doet? Met behulp van een handige tool die sinds kort ook in Nederland beschikbaar is: Rank Tracker van SEO Powersuite is geüpdatet. Via deze tool kun je heel eenvoudig alle zoekwoorden verzamelen waar zowel jouw website als je concurrenten op ranken in de organische zoekresultaten. Handig! Voorheen was dit alleen in de US beschikbaar. Sinds kort in 9 extra landen, waaronder Nederland.

Voeg deze zoekwoorden of zoekwoordcombinaties toe aan je huidige lijst.

Meten is weten

Uiteindelijk heb je een hele lijst aan zoektermen die je zelf interessant vindt en waar je momenteel al op rankt. Zet je momenteel al Google Ads in? Dan kun je ook hier belangrijke informatie vandaan halen. Welke zoekwoorden hebben een hoog conversieratio en dragen dus bij aan de te realiseren leads of omzet? Op basis van data uit Google Ads, Google Search Console en Google Analytics maak je je zoekwoordenlijstje compleet.

Dan is het nu tijd om de rankings op al deze zoekwoorden te checken. Hiervoor kun je zowel gratis tools zoals SEOreviewstools, als ook betaalde tools (AWR Cloud, SEMrush of Ahrefs) gebruiken.

Ready? Set. Go!

Nu ben je klaar voor de volgende stap: de strategie. Hierbij ga je de zoekwoorden koppelen aan pagina’s. Waarschijnlijk zijn er meer relevante zoekwoorden dan dat je aan pagina’s kunt koppelen. Dit betekent maar één ding: er is werk aan de winkel. Het creëren van content en toevoegen van eventuele producten kan beginnen.

Dit is hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert in een notendop. Wil jij graag beginnen met zoekmachineoptimalisatie maar weet je niet waar je moet beginnen? Of schakel je liever een expert in? Onze SEO-specialisten helpen je graag verder.