Ben je actief in de wereld van e-mailmarketing? Dan is de kans groot dat je werkt met een ESP (E-mail Service Provider) die ook de mogelijkheid biedt voor SMS marketing. Misschien ben je tot nu toe alleen bezig geweest met e-mailmarketing en heb je het SMS marketing aspect nog niet echt onderzocht. Maar… ik hoor je al denken: wat is SMS marketing, wat is het effect ervan en hoe is een combinatie mogelijk? De antwoorden op deze vragen vind je in deze blog!
Inhoudsopgave
Wat is SMS-marketing?
SMS marketing (Short Message Service marketing) is een marketingdiscipline die je kunt toepassen binnen je marketing strategie. Het is een discipline die niet losstaand is, maar onderdeel is van een volledige strategie. Het kan dus een aanvulling zijn op e-mailmarketing, waarmee je jouw bestaande klanten kunt bereiken met relevante boodschappen voor specifieke acties en campagnes.
Een overeenkomst binnen SMS en e-mailmarketing is de veelzijdigheid. Dit komt doordat beide disciplines zowel uit unieke berichten gericht op een specifiek klantsegment, als volledig geautomatiseerde berichten kunnen bestaan. Deze geautomatiseerde berichten worden verstuurd wanneer een persoon een bepaalde trigger activeert op basis van een specifieke actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-mail of SMS die je ontvangt wanneer jouw bestelde pakketje onderweg is.
De effectiviteit en voordelen van SMS marketing
Wanneer we naar de effectiviteit van SMS marketing willen kijken, moeten we eerst uitzoomen en kijken naar de unieke kenmerken van het kanaal.
Zoals we allemaal weten, worden SMS berichten uitsluitend naar mobiele apparaten verzonden. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlandse gebruiker maar liefst 2 uur en 21 minuten per dag aan zijn telefoon besteedt. Dit toont een hoge betrokkenheid van Nederlanders aan onze mobiele telefoons.
Bovendien blijkt dat maar liefst 74% van de mensen hun telefoon als eerste bekijken wanneer ze wakker worden. Dit benadrukt nogmaals het belang van mobiele telefoons in ons dagelijks leven. Wanneer een klant toestemming geeft om SMS berichten te ontvangen en zijn of haar nummer deelt, biedt dit de mogelijkheid om een band te creëren met je klant en direct impact te maken met je boodschap.
Een ander groot voordeel van SMS is dat er geen sprake is van een algemene inbox, maar de berichten direct binnenkomen bij de ontvanger. Dit gaat vaak gepaard met een melding en versterkt de hoge betrokkenheid van het kanaal. Om deze reden worden SMS berichten gemiddeld binnen 1 tot 3 minuten gelezen. In tegenstelling tot e-mails, die een hogere waarschijnlijkheid hebben ongeopend te blijven, zorgt een verstuurde SMS voor een directe interactie met de ontvanger.
Ook hebben SMS berichten gemiddeld een open-ratio van 98% en een respons-rate van 46%. Dit is geen verrassing omdat binnen SMS-marketing vaak wordt ingezet voor het uitlichten van urgente en belangrijke berichten.
Kortom, de engagement rates van SMS marketing zijn enorm. In combinatie met een doordachte inzet ervan binnen je marketing strategie, leidt dit over het algemeen tot een hoge ROAS. Investeren in SMS marketing is dus zeker het overwegen waard!
E-mailmarketing + SMS marketing = de gouden combinatie
Het is duidelijk waarom ESP’s de mogelijkheid bieden om naast e-mailmarketing ook SMS marketing toe te passen: SMS marketing biedt namelijk enorm interessante mogelijkheden binnen een marketingstrategie en kan je zien als een echte aanvulling op jouw e-mail strategie. Het is echter noodzakelijk om een goede balans te vinden tussen de kanalen om optimaal resultaat te genereren.
Vanwege de hoge betrokkenheid en het persoonlijke element van SMS, wil je dit kanaal alleen inzetten om doelgerichte en beknopte berichten te versturen. In plaats van het delen van gedetailleerde inhoud, wil je de ontvanger snel waardevolle informatie leveren met een duidelijke CTA, wat de kans op conversie vergroot. Dat is precies waar het verschil zit met e-mailmarketing en waarom het juist een aanvulling op elkaar moet zijn.
Laten we eens kijken naar een voorbeeld van Domino’s. Zij maken zowel gebruik van e-mailmarketing als SMS marketing en combineren dit op een juiste manier. Zo delen ze wekelijks gedetailleerde informatie over hun tijdelijke acties via e-mail. Maar wanneer het om grotere acties gaat, nemen ze ook SMS mee in hun marketingcommunicatie, waarin ze de actie juist beknopt toelichten.
De nadelen van SMS marketing
Zoals bij ieder kanaal, zijn er ook een aantal nadelen verbonden aan het gebruik van SMS binnen je marketing strategie.
- Gelimiteerde lengte berichten
Bij SMS marketing ben je beperkt in de lengte van de boodschap die je wilt communiceren. Je kan namelijk niet meer dan 160 tekens gebruiken. Je wilt als bedrijf niet hoger zitten dan dit aantal, aangezien het anders ten koste gaat van het overzichtelijke en directe element. Je moet je SMS berichten dus kort en beknopt houden.
- Extra onderhoud
SMS marketing is geen discipline die je zomaar toevoegt aan je marketingmix. Het is een kanaal dat je consistent moet onderhouden en waarvoor een doordachte strategie nodig is. Dit vergt extra inspanning boven op je andere marketingactiviteiten.
- Minder frequent
Waar het merendeel onder ons meerdere mails per dag ontvangt, geldt dit niet voor SMS berichten. Om een overload aan berichten te voorkomen voor je klanten en het potentieel uit SMS te benutten, is het raadzaam om SMS niet frequent in te zetten.
- Relatief klein contactenbestand
Het opbouwen van een klantenbestand voor e-mailmarketing is relatief eenvoudig, maar het vergaren van telefoonnummers voor SMS is een uitdaging.
Het werven van deze nummers moet volledig organisch gebeuren, maar met de huidige situaties betreffende privacy is dit nog lastiger.
Wat heb je nodig voor SMS marketing?
Om succesvol gebruik te maken van zowel e-mail- als SMS marketing, is het essentieel om een geschikte tool te kiezen die beide kanalen ondersteunt, zoals Klaviyo, ActiveCampaign of MailChimp. Daarnaast is een doordachte strategie van groot belang, net als het organisch opbouwen van een contactenbestand. Zonder deze elementen komt het volledige potentieel van je marketinginspanningen niet tot zijn recht.
Om optimaal organisch personen te werven aan je SMS contactenbestand, zijn opt-ins noodzakelijk. Er zal een duidelijke beschrijving moeten komen welke berichten de contacten kunnen ontvangen. Deze zullen volgens de AVG-richtlijnen opgesteld moeten worden en er zal akkoord gegeven moeten worden vanuit de klant. Dit zal onder andere gedaan kunnen worden bij een check-out page of pop-up. Om de kwaliteit van je bestand zo hoog mogelijk te houden, is een dubbele opt-in aan te raden.
Automation mogelijkheden voor SMS marketing
Zoals eerder vermeld, is het mogelijk om geautomatiseerde SMS berichten te versturen gebaseerd op een actie van de consument. Hieronder enkele voorbeelden van automations die mogelijk zijn.
- Welkomstcampagnes
- Promotionele berichten bij productlanceringen of acties
- Verzendinformatie
- Verlaten winkelwagen
Je kan deze geautomatiseerde berichten delen binnen meerdere fases van je marketing funnel. Deze kunnen op basis van testresultaten continu worden geoptimaliseerd om betere resultaten te boeken.
Investeren in SMS marketing? Wij helpen je graag!
SMS marketing is een interessante discipline om mee te nemen binnen je marketingstrategie en kan een waardevolle aanvulling zijn op e-mailmarketing. Door de unieke kenmerken van SMS toe te passen binnen je strategie, kun je directe, doelgerichte en beknopte berichten naar je klanten sturen die een aanvulling bieden op je meer uitgebreide e-mails. Het is geen kanaal dat je er zomaar “bij doet”; het vraagt om extra inspanning bovenop je huidige marketingactiviteiten.
Wil jij ook investeren in je SMS marketing? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken!