Online Klik

Blog

Gastblog: 3 tips om je mobiele e-mailberichten te optimaliseren

Tegenwoordig wordt meer dan de helft van alle e-mails op smartphones of tablets geopend. Om een effectieve e-mailmarketing campagne te ontwerpen is het daarom absoluut noodzakelijk om je nieuwsbrieven voor mobiel te optimaliseren. Hoe dit precies in zijn werking gaat, legt Megan van Newsletter2Go je uit.

1. Een opvallend, aantrekkelijk ontwerp
Het responsive ontwerp is niet alleen de geoptimaliseerde weergave van je nieuwsbrief op een mobiele telefoon, het is ook een manier om je merkwaarden te versterken en zichtbaarder te maken. Internetgebruikers lezen je e-mails op een heel andere manier op mobiele telefoons. Denk maar eens aan je eigen gebruik van een smartphone – een interface die vaak gebruikt wordt in het openbaar vervoer, tijdens middagpauzes of andere voorbijgaande momenten die niet per se een diepe focus stimuleren. Hoewel je met e-mails persoonlijk de aandacht van de ontvanger kunt verkrijgen, wil dit niet zeggen dat de lezer aandachtig de informatie waarneemt. Mobiele nieuwsbrieven kunnen daarom het beste luchtig gehouden worden. Denk aan de volgende punten:

  • Kies een ontwerp met één kolom voor een betere leesbaarheid.
  • Gebruik veel witte ruimte in de lay-out om deze meer overzichtelijk te houden
  • Plaats de belangrijkste inhoud aan het begin, boven “de fold”
  • Houd het onderwerp beknopt, telefoons weergeven namelijk maar een beperkt aantal tekens, contactpersonen moeten onmiddellijk kunnen zien wat de inhoud is
  • Gebruik alternatieve tekst voor afbeeldingen in het geval deze niet op mobiele telefoons worden weergegeven
  • Plaats grote, zichtbare en eenvoudig te openen buttons en call-to-actions in de lay-out

2. Interessante, motiverende inhoud
Doordat ontvangers minder tijd besteden aan het lezen van e-mails op mobiele telefoons, moet je zorgen voor korte en nauwkeurige teksten.

De eerste indruk begint bij het afzenderadres. Hiermee kan de ontvanger je identificeren en inschatten wat hem in de mail te wachten staat. Gebruik een herkenbaar afzenderadres en identificeer je merk op een persoonlijke manier. Men neigt positiever te reageren op een e-mail afkomstig van bijvoorbeeld “Megan van Newsletter2Go” dan een e-mail van “Newsletter2Go”.

Het onderwerp is cruciaal voor de openratio, omdat dit het element is dat de ontvanger ervan zal overtuigen om interesse te tonen voor de nieuwsbrief. Het onderwerp is het best beknopt, accuraat en korter dan voor desktop e-mails (maximaal 44 tekens).

Tenslotte de call-to-action. Deze klikbare knoppen vertegenwoordigen het eigenlijke doel van de e-mail, namelijk een doorverwijzing naar de winkel of landingspagina. Een motiverende call-to-action kan tot een conversie leiden. Echter moet de knoppen goed zichtbaar geplaatst worden. Gebruik hiervoor de juiste afmetingen en een contrasterende kleur. Hierdoor wordt het eenvoudig voor de lezer gemaakt om de juiste actie te ondernemen.

3. De juiste techniek gebruiken
Om er zeker van te zijn dat het ontwerpen van de nieuwsbrieven niet teveel tijd in beslag neemt, kun je gebruik maken van vooraf gedefinieerde nieuwsbrief templates. Deze worden in diverse nieuwsbrief programma’s vaak gratis aangeboden. Ze zijn door experts geprogrammeerd, in diverse e-mailclients getest en verzekeren je dat het ontwerp responsive is. Dit soort templates stellen je tevens in staat om je e-mails dynamisch aan te passen om zo nieuwsbrieven te maken die op zowel mobiele en desktop computers met verschillende inhoud kunnen worden weergegeven.