Yes, daar zijn we weer hoor! Met weer een artikel over de belangrijkste SEO trends, dit keer natuurlijk voor 2022. Niet alles zal misschien helemaal nieuw zijn voor je, een aantal ‘oude’ ontwikkelingen zijn én blijven ook voor volgend jaar heel erg belangrijk, dus die nemen we ook weer mee. Maar ook een paar nieuwe inzichten die belangrijk worden in het SEO-landschap. Een ‘trend’ is wat lastiger met SEO, want je kunt hier niet á la minute op inspelen en we focussen ons op de lange termijn, maar het landschap verandert en wij veranderen graag mee (we worden ook wel een beetje gedwongen natuurlijk, maar anders is het ook maar saai).
Trends die we meenemen uit 2021
SERP features
Het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat er steeds meer features snippets in de resultatenpagina worden weergegeven. Een stuk tekst op de resultatenpagina waar eigenlijk al het antwoord op de zoekopdracht in staat. Daarnaast zijn er featured snippets als ‘mensen vragen ook’ of instructievideo’s die bovenaan de pagina verschijnen wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt hoe je laminaat moet leggen. Erg handig dus, maar dit brengt wel een grote verandering in het SEO landschap met zich mee. Doordat gebruikers het antwoord op hun zoekopdracht al op de resultatenpagina vinden, klikken ze vaak niet meer door naar een andere website. Grote kans dat deze ontwikkeling invloed heeft op jouw website verkeer, dus het is zeker verstandig om deze trend niet te vergeten bij het uitdenken van je SEO-strategie van 2022.
Passage Ranking update van Google
In 2021 is de Passage Ranking Update van Google uitgerold. Door deze update is Google in staat om inzicht te krijgen in passages op websites. Hierdoor is Google beter in staat om concreet antwoord op zoekopdrachten te vinden op websites, ook al is de informatie diep in de website begraven. Deze informatie komt dan direct tussen de zoekresultaten te staan. Nu hoor ik je denken; dat is toch gewoon een featured snippet? Hebben we het daar niet net al over gehad? Niet helemaal! Het verschil met de featured snippet is dat Google door de Passage Ranking Update in staat is zélf een stuk tekst samen te stellen op basis van passages op je website.
Core Web Vitals
2021 was óók het jaar van de grote Page Experience Update van Google. Door deze update zijn er 3 nieuwe ranking factoren toegevoegd, ook wel de Core Web Vitals genoemd. Omdat dit zo’n grote update is geweest, hebben we hier natuurlijk allang een blog over geschreven! De boodschap is in ieder geval dat gebruiksvriendelijkheid van je website extra belangrijk is geworden, omdat het de doorslaggevende factor kan geven in de ranking van je topposities. In Google Pagespeed Insights krijg je inzicht in welke punten jij nog kunt verbeteren, want dat blijft in 2022 natuurlijk nog steeds belangrijk. Nog niet naar gekeken? Hup, dan is er werk aan de winkel!
EAT principe
Ook blijft komend jaar het E-A-T principe van belang. Het doel van dit principe is dat je hiermee je content waardevol en relevant maakt en daardoor je ranking en betrouwbaarheid kunt verbeteren. E-A-T staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness. Dit zijn dus 3 pijlers waar jouw content aan moet voldoen.
Voice search
Vorig jaar stond deze trend ook op het lijstje en aangezien voice search nog steeds aan het groeien is, kan die dit jaar ook niet ontbreken! Van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten in Google wordt ongeveer één derde deel via voice search uitgevoerd. Een belangrijke reden hiervoor is dat steeds meer mensen een Personal Assistant Device hebben zoals een Google Home. Ook wordt Siri van Apple veel gebruikt. Mega makkelijk natuurlijk; je roept wat en je krijgt meteen het antwoord op je vraag! Het is een interessante trend, maar wat betreft SEO kun je hier helaas niet super goed op inspelen. Wel veranderen de short tail zoekwoorden iets meer naar de long tail varianten.
Nieuwe seo trends voor 2022
Multitask Unified Model (MUM)
MUM is een belangrijke mijlpaal op het gebied van kunstmatige intelligentie. Door deze update zal Google in staat zijn complexe zoekopdrachten beter te kunnen beantwoorden. We geven een klein voorbeeld om het concreet te maken. Wanneer je in 2021 de Mt. Adams hebt bewandeld, en je bent van plan in 2022 de Mt. Fuji te gaan beklimmen, dan wil je graag weten wat het verschil is en hoe je je het beste kunt voorbereiden op de Mt. Fuji. Voorheen moest je verschillende zoekopdrachten uitvoeren om hier een antwoord op te krijgen: ‘Hoe hoog is de Mt. Adams/Mt. Fuji?’, ‘Hoe warm is het op de Mt. Adams/Mt. Fuji?’, ‘Welke spullen moet ik meenemen bij het beklimmen van de Mt. Adams/Mt. Fuji?’, etc. Door de nieuwe MUM technologie zal Google in staat zijn in één zoekopdracht jouw vraag te kunnen beantwoorden. Zo kun jij gewoon aan Google vragen wat het verschil is aan voorbereiden voor de Mt. Adams en de Mt. Fuji. Google wordt dus ineens een echte expert op het gebied van bergbeklimmen. Het is een verregaande update die volgt op BERT. Kennen we BERT nog?
Image search via Google Lens
Het feit dat je een afbeelding als zoekopdracht kunt ingeven is natuurlijk niets nieuws. Je geeft een afbeelding in en Google zoekt alle content die past bij die specifieke afbeelding. Wat nieuw gaat zijn bij Image Search via Google Lens is dat je een vraag of zoekopdracht kunt typen bij je afbeelding. Hierdoor snapt Google dus precies wat voor informatie je bij de afbeelding zoekt.
Semantische zoekwoorden worden steeds belangrijker
Semantisch zoeken betekent dat Google de zoekintentie van de gebruiker probeert te achterhalen en daarvoor relevante zoekresultaten wil weergeven. Om dit te kunnen doen moet Google begrijpen waar pagina’s over gaan en de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. Dus niet alleen van bepaalde zoektermen, maar ook de context waar die zoektermen in zouden kunnen voorkomen. Google is hier tegenwoordig al behoorlijk goed in, maar dit wordt in 2022 alleen maar beter en belangrijker.
Zoals je misschien al is opgevallen hebben alle 3 de nieuwe trends voor 2022 te maken met zoekintentie. Het wordt steeds belangrijker om de zoekintentie van jouw gebruikers te achterhalen en die intentie in gedachte te houden bij het schrijven van content op je pagina’s. Hierdoor kun je op meer longtail zoekwoorden zichtbaar worden. Daarnaast speelt content (zoals gewoonlijk) een belangrijke rol en wordt de kwaliteit van de content ook belangrijker. 2022 wordt dus het jaar waarin jij de zoekintenties van gebruikers gaat achterhalen en kwalitatief goede content gaat creëren!
Wil jij nou graag aan de slag met deze trends, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact op. Onze SEO-specialisten kunnen niet wachten met je aan de slag te gaan!