2021 was een jaar vol veranderingen binnen het SEA landschap. Zo heeft de Covid-crisis een digitale ontwikkeling voor veel bedrijven tot gevolg gehad, werden inzichten in zoektermen binnen Google Ads beperkt en werd het zoektype modified broad door Google uitgefaseerd. We weten al dat 2022 ook bol zal staan van updates. Daarom hebben we de belangrijkste trends van 2022 voor jou op een rijtje gezet. Zo zorg je ervoor dat je aangehaakt blijft bij deze hogesnelheidstrein!
First-party cookies
Google stopt met third-party cookies vanaf najaar 2023. Dit betekent dat het in de toekomst moeilijker wordt om alle gebruikers te kunnen volgen. Google komt met de nieuwe tag “Consent Mode” als oplossing om het gedrag van gebruikers te kunnen blijven volgen wanneer zij daar bewust toestemming voor hebben gegeven.
Data driven attributie als standaard
Google gebruikte voorheen het last-click attributie model als de standaard. Dit betekent dat de laatste klik vòòr een conversie alle waarde kreeg toegekend. Voordat mensen een aankoop doen of een andere waardevolle actie op je website uitvoeren, kunnen ze klikken op of interactie hebben met één of meer van jouw advertenties. Maar is het echt zo dat die advertentie hen ertoe heeft aangezet om voor jouw bedrijf te kiezen? Het data driven model zorgt ervoor dat de conversiewaarde eerlijker wordt verdeeld, zodat je ook inzicht verkrijgt in de ondersteunende waarde van advertenties door de gehele customer journey.
Vaarwel uitgebreide tekstadvertenties
Vanaf 30 juni 2022 neemt Google afscheid van uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s). Daarna is het niet meer mogelijk om ETA’s aan te maken of te bewerken. Wel worden ETA’s na deze datum nog weergegeven. Responsive search ads (RSA’s) worden de standaard.
Het verschil tussen de twee advertentievormen is het aantal koppen & beschrijvingen. Waar een ETA bestaat uit 3 koppen en 2 beschrijvingen, dien je bij een RSA 15 koppen en 4 beschrijvingen toe te voegen. Het Google algoritme stelt vervolgens de beste advertentie samen voor de zoekopdracht van de gebruiker. Het doel van RSA’s is om Google gebruikers te voorzien van de meest relevante boodschap bij de zoekopdracht.
Vereenvoudigde accountstructuur
Bij Google staat vereenvoudiging van het gebruik van Google Ads centraal. Om dit te realiseren heeft de Hagakure-methode zijn intreden gedaan. Deze methode bestaat uit gebundelde search campagnes die gebaseerd zijn op de landingspagina’s van jouw bedrijf. Na de uitfasering van het modified broad zoektype hebben in de Hagakure-methode broad zoektermen een belangrijkere rol gekregen. In combinatie met DSA advertentiegroepen wordt het bereik van een campagne gemaximaliseerd. Hierin staat de zoekintentie van de gebruiker centraal.
Performance max campagnes
We blijven bij de verdere vereenvoudiging van de accountstructuur. Sinds kort zijn “Performance max” campagnes beschikbaar voor alle Google Ads gebruikers. Dit nieuwe campagne type helpt adverteerders bij het bereiken van gebruikers in een steeds complexere customer journey. Performance max campagnes maken gebruik van alle kanalen die Google tot zijn beschikking heeft, zoals Youtube, Display, Zoeken, Discover, Gmail & Maps.
Wil jij nou graag aan de slag met deze trends, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact op. Onze SEA-specialisten kunnen niet wachten met je aan de slag te gaan!