Blog

De kracht van influencers, heb jij het al ontdekt?

Op een snelle manier een grote en jonge doelgroep bereiken en daarbij meetbare resultaten inzien? Influencers kunnen je hierbij helpen. Ze zijn waardevol voor je bedrijf en de populariteit rondom ‘influencer marketing’ is groeiende. Hoe ga je hier mee om en wat zijn influencers eigenlijk?

Een duurzame samenwerking

Sociale media kanalen zijn niet meer weg te denken in ons leven. Dagelijks bekijken  we onze Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter app. We willen altijd op de hoogte blijven en eigenlijk niets missen.  Door deze enorme groei op het gebied van social media zien we functies ontstaan zoals: social advertising specialisten. Zij richten zich voornamelijk op het adverteren via social media. Wat is een influencer en wat kunnen zij betekenen voor jouw bedrijf?

Influencer marketing

Wanneer je nog nooit van een influencer hebt gehoord, is het moeilijk om te weten waar je moet beginnen en op moet letten. Influencers hebben een groot bereik. Zij gebruiken social media om hun verhaal te vertellen en hiermee het publiek te interesseren. Kan je als bedrijf een influencer inzetten voor een campagne? Neem onderstaande vier punten goed door, om te beslissen of een samenwerking met een influencer waardevol kan zijn voor jouw bedrijf.

  1. Een goede match
    Voor vrijwel iedere sector zijn er influencers. Doe allereerst onderzoek om de juiste influencer voor jouw bedrijf te vinden. Wat zijn de voordelen die jouw bedrijf haalt uit de samenwerking?
  1. Diversiteit en creativiteit
    Bundel je krachten. Jij kunt alles over jouw bedrijf vertellen, maar hoe breng je die boodschap nu over op je publiek? De influencer weet hier vaak het fijne van en kan je helpen om de samenwerking zo op te zetten dat het past binnen de content strategie. Ze zijn divers, creatief, flexibel en denken graag met je mee. Maak duidelijke afspraken!
  2. Wat is je doel?
    Ga niet voorbij aan je doel. Waarom wil je samenwerken met een influencer? Dat hangt ook samen met de duur van de samenwerking. Als het doel duidelijk is, kun je op zoek naar de juiste influencer. Doe goed onderzoek! De meeste influencers zijn actief op Instagram. Scan de influencers op ‘fake’ followers. Sommige kopen hun volgers, likes en reacties. De engagement en het bereik is op Instagram hoog.
  3. Financiële vergoeding
    Wat kost dat nu, zo’n influencer? Je kunt er als bedrijf voor kiezen een samenwerking aan te gaan in ruil voor een bepaald product. Oftewel: een barter-deal.  Influencers met een groot engagement (bereik) zullen hier echter niet mee akkoord gaan. De financiële vergoeding is afhankelijk van het bereik van de influencer. Dit kan variëren van €100 euro tot enkele duizenden euro’s.

Ga geen samenwerking aan met een influencer omdat dit ‘hot’ is. Kijk vooral naar wat jouw bedrijf nodig heeft en of de influencer van toegevoegde waarde kan zijn.  Wil je de brand-awareness van je bedrijf verhogen of meer leads generen? Neem de bovenstaande punten door en beantwoord ze voor jezelf om te besluiten of je een samenwerking aan wilt gaan met een influencer.

Wij zetten influencers/bloggers in die jouw bedrijf kunnen helpen bij het vergroten van je online bereik. Daarnaast is het ook goed voor linkbuilding en SEO. Ben je benieuwd wat wij je kunnen bieden op het gebied van online marketing? Neem dan contact op met ons per mail info@onlineklik.nl  of telefoon: 040 – 303 50 50.