Blog

De integratie van de Hagakure methode binnen jouw Google ads campagnes

Als SEA-specialist ben je logischerwijs altijd op zoek naar optimalisaties die campagnes optimaal laten presteren. Het is daarbij prettig om een sterk gevoel van controle over diezelfde campagnes te hebben. Tegelijkertijd is ook de toepassing van data cruciaal en krijgt machine learning een steeds grotere rol binnen het werkveld. Nu is het niet altijd zo dat deze twee onderdelen hand in hand gaan. De implementatie van Google’s Hagakure methode drukt ons daarover wederom met de neus op de feiten. Wat is dan raadzaam met het oog op deze methode? In deze blog geven we je antwoord op deze vraag.

Hagakure, direct geschikt voor elke onderneming?

Data generen, data genereren en nog eens data genereren. Daar draait het om bij Hagakure, want alleen dan kan het algoritme optimaal haar werk doen. Disclaimer: Hagakure zal dus sneller zijn werk doen in grote accounts. Simpelweg omdat kleine accounts soms te weinig data verzamelen. Of jouw account voldoet? Lees snel verder!

De oorsprong van de Hagakure methode

De integratie van machine learning en automation eist meer en meer haar invloed bij de opzet van een efficiënte accountstructuur binnen Google Ads. Uit deze ontwikkeling komt eigenlijk de Hagakure methode voort. Waar veel search campagnes voorheen werden opgezet middels de Single Keyword Ad Groups methode (SKAG), werkt de Hagakure methode dataverzameling meer en meer in de hand. Deze dataverzameling komt voort uit een andere opzet van accountstructuur, wat uiteindelijk resulteert in een stijging in datageneratie middels brede zoekwoorden. Veel data verzamelen kan haar uitwerking vinden door te kijken naar de volgende opzet:

    • Per landingspagina maar één afzonderlijke advertentiegroep hanteren. Dat betekent het groeperen van zo veel mogelijk advertentiegroepen, om op die manier zo veel mogelijk data op te bouwen binnen een afzonderlijke advertentiegroep.

    • Boosten van een groei in impressies. Nu advertentiegroepen op een juiste manier zijn geconsolideerd is het zaak het algoritme haar werk te laten doen. Idealiter kom je daarin op zo’n 11.000 maandelijkse impressies uit.

    Oude versus nieuwe structuur

    Waar we voorheen middels de SKAG-methode keken naar een advertentiegroep voor elk individueel zoekwoord, kijken we bij Hagakure meer en meer naar de kracht van juist bundelen. Websitestructuur zal de focus worden in plaats van een onderwerp. Het aantal bezoekers en de beschikbaarheid van een pagina vormen hierin de belangrijkste factor. Dit bepaalt namelijk of we kiezen voor een algemene of specifieke landingspagina en dit baant dan weer een pad voor het consolideren van zoekwoorden. Voorheen was het in de Hagakure methode belangrijk om 1 responsieve en 2 uitgebreide tekstadvertenties te gebruiken. Tegenwoordig worden uitgebreide tekstadvertenties niet meer gebruikt, waardoor het gebruik van responsieve tekstadvertenties cruciaal is.

    Structuur volgens SKAG-methodiek

    Campagne AdvertentiegroepenURL
    Grasmaaier GardenaGrasmaaier bestellen/grasmaaier/gardena
     Grasmaaier kopen/tuingereedschap/grasmaaier

    Structuur volgens Hagakure methodiek

    Campagne AdvertentiegroepenURL
    Grasmaaier Gardena Grasmaaier Gardena/grasmaaier/gardena

    Een kritische blik blijft belangrijk

    Zoals aangegeven, is de Hagakure methode niet altijd dé oplossing voor je onderneming. Desalniettemin blijft het een erg sterke structuur om snel veel data te genereren. Hoe beter het algoritme van Google gevoed wordt, hoe beter de machine learning haar werk kan doen. De Hagakure methode is hierdoor dan ook een van onze favoriete structuren om mee te werken: Overzichtelijk, efficiënt én prestatiegericht. 

     

    Om campagnes uiteindelijk verder te optimaliseren, kan het zijn dat andere structuren weer nét beter werken dan de Hagakure methode. Zo kan de SKAG-methodiek ervoor zorgen dat de kwaliteitsscore van zoekwoorden wordt verhoogd, doordat er minder zoekwoorden per advertentiegroep staan: Hoe hoger de relevantie van het zoekwoord op de advertentie, hoe hoger de kwaliteitsscore. En hoe hoger de kwaliteitsscore, des te gunstiger je bod! Het is daarom altijd belangrijk om de afweging tussen de verschillende structuren en methodes te maken op basis van de situatie. Hoe dan ook is de Hagakure methode één van onze favorieten!

    En dan.. optimaliseren!

    Google’s automatiseringen blijven monitoren, daar gaat het om bij de implementatie van Hagakure. Daarnaast is het van belang de methode vooral de tijd te geven om haar werk te doen. Verstandig is hier een periode van twee tot drie weken voor te rekenen. Is deze periode voorbij? Check dan vooral de volgende optimalisatiemogelijkheden:

     

    • Wissel en test verschillende koppen en beschrijvingen binnen responsieve advertenties.
    • Verbeter eventueel de ingestelde advertentie-extensies.
    • Monitor het opgegeven doel dat is ingesteld middels de automatische biedstrategie.
    • Verbeter de kwaliteit en relevantie van het verkeer door efficiënt zoekwoorden uit te sluiten.

    Benieuwd hoe je de Hagakure methode in kunt zetten voor jouw campagnes? Neem contact op met een van onze SEA-specialisten en we kijken samen naar de opties!