Blog

De belangrijkste verschillen die jij moet weten tussen TikTok en Instagram Reels

Het is voor niemand meer een verrassing dat social media een steeds belangrijkere rol speelt in ons dagelijks leven en de keuzes die we hier in maken. Tegenwoordig lijken we wel vergroeid te zijn met onze telefoons, waarop we uren lang kunnen scrollen door de grappige filmpjes en mooiste foto’s, zelfs in de schaarse vrije tijd die we hebben. TikTok is één van de snelst groeiende platformen en Instagram blijft innoveren om mee te blijven doen. Met zoveel veranderingen kan het lastig zijn om bij te blijven, maar het is belangrijk om te begrijpen welke platformen het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf of merk. Dit roept de volgende vraag op: wat zijn de verschillen zijn tussen TikTok en Instagram (Reels) en welk kanaal jij het beste in kunt inzetten.

Inhoudsopgave

scrollen op TikTok en Instagram

Deepdive in TikTok en Instagram

Voordat we ons verdiepen in de de strijd TikTok vs Instagram, is het verstandig om eerst even stil te staan bij de basis en de belangrijkste functies en eigenschappen van deze grootspelers te bekijken.

Wat is TikTok?

TikTok is een Chinees social media platform dat in 2016 is opgericht, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de meest populaire platforms voor zogeheten short-form video content. Met name onder Generatie-Z (geboren tussen 1997 en 2012) is TikTok razend populair. OP het platform kunnen gebruikers video’s creëren en delen, variërend  in een afspeelduur van 15 seconden tot 1 of 3 minuten. 

 

Binnen het platform maakt het aantal volgers dat je hebt niet zozeer uit. Zo draait alles op TikTok om de kwaliteit van de content die je deelt. Zelfs als je een bekende naam hebt en een groot aantal volgers, is het niet gegarandeerd dat je content ook daadwerkelijk populair zal zijn bij het TikTok-publiek. Het algoritme is zo opgesteld dat gebruikers beloond worden op hun content door middel van views. Het draait dus allemaal om de kwaliteit van de content die je deelt en de manier waarop je deze met het TikTok-publiek deelt. 

 

Nu we weten hoe de basis van TikTok in elkaar steekt, duiken we verder in op de funcites die het platform biedt. Zo is een van de belangrijkste functies de “For You Page”, waar het algoritme aanbevolen content toont op basis van jouw persoonlijke gebruik van het platform. Als je bijvoorbeeld veel video’s over de natuur bekijkt, zal het algoritme de content in jouw For You Page hier op afstemmen. Daarnaast is het mogelijk om op TikTok ook andere gebruikers te volgen, livestreams te bekijken, vrienden te maken, berichten te delen middels de chat functie en content te delen in een Playlist binnen de profielpagina. 

 

Het platform biedt bedrijven ook de mogelijkheid om te adverteren. Zo zijn er een aantal advertentievormen beschikbaar, namelijk: In-Feed Video, Brand Takeover, Top View en Tile experiences. In-Feed advertenties zijn het goedkoopst en komen terug in de feed van je ‘For You Page’, herkenbaar aan de button die doorverwijst naar een specifieke pagina. De  Brand Takeover is een non-skippable advertentie van maximaal 5 seconden die direct zichtbaar is wanneer een gebruiker de app opent. Deze advertentievorm geeft bedrijven de mogelijkheid om concurrenten uit te sluiten, dit doordat er per branche maar één organisatie een Brand Takeover kan inzetten, welke 24 exclusiviteit biedt. Een Top View is is vergelijkbaar met een Brand Takeover, het verschil zit in de vorm en duur. De Top View advertenties zijn langer zichtbaar en ogen meer als een feed post. Tile Experiences zijn In-Feed Video’s gericht op het communiceren van meerder producten. Hierdoor kun je meerdere details van een product en producten uitlichten. 

 

TikTok geeft veel mogelijkheden met betrekking tot short-form video content en levert iedere gebruiker een unieke TikTok ervaring met aanbevolen content. 

Wat is Instagram?

Nu we wat meer inzicht hebben in TikTok, is het tijd om te kijken naar concurrent Instagram en de belangrijkste kenmerken hiervan. 

 

Instagram is een 2010 opgericht Amerikaans platform en sinds haar introductie een van de meest dominerende platformen. Zo is het een van de meest populaire platforms voor het delen van foto’s, maar in de laatste tijd verschuift de focus meer richting het delen van video’s. De voornaamste doelgroep van Instagram bestaat uit gebruikers tussen de 18 en 34 jaar. 

 

Zoals hierboven benoemt kan je op Instagram foto’s en video’s delen, dit kan onder andere in je feed. Een van de handige functies van Instagram is de mogelijkheid om zowel foto’s als video’s te delen in een gezamenlijk bericht, ook wel bekend als een carrousel bericht. Hierdoor kan de gebruiker eenvoudig content organiseren wat zorgt over een overzichtelijkere feed. 

 

Naast de mogelijkheid om foto’s en video’s in je feed te delen, heeft Instagram nog andere features, zoals Reels en Stories. Met Reels kunnen gebruikers korte video’s delen van maximaal 90 seconden, vergelijkbaar met de short-form video’s op TikTok. Later in deze blog zullen we dieper ingaan op deze functie en de verschillen met TikTok bespreken. De Instagram Stories zijn ook een belangrijke feature, waarmee gebruikers foto’s of korte video’s van maximaal 15 seconden kunnen delen welke na 24 uur verdwijnen. 

 

Daarnaast biedt Instagram ook de mogelijkheid om collecties te maken van berichten onder de feature Guides, kunnen live streams gestart worden en kunnen bedrijven direct producten aanbieden vanuit Instagram Shopping. 

 

Tot slot is het voor bedrijven ook mogelijk om advertenties te delen in de verschillende contentvormen. Adverteerders kunnen kiezen uit de volgende vormen: Single Image-, Carrousel- (combinatie tussen afbeelding en video), Video-, Reels- en Story advertenties.  Deze eerste drie kunnen zowel in-feed als in de explore page gedeeld worden.

 

Kortom, Instagram is een zeer uitgebreid platform wat haar gebruikers graag betrokken en actief wil maken door het bieden van een breed scala aan functies.

Populariteit van de platformen

Nu we een beknopt overzicht hebben van de belangrijkste functies en kenmerken van de twee platforms, is het verstandig om dieper in te gaan op hun populariteit. Daarnaast gaan we kijken we naar tiktok vs instagram gebruikers.  Dit zal je helpen om later in de blog een beter beeld te schetsen van de verschillen.

Populariteit TikTok

Uit de introductie kunnen we concluderen dat TikTok voornamelijk gebruikt wordt door jongeren. Ruim 35% van de Nederlandse TikTok-gebruikers bestaat uit de doelgroep 15 – 24 jaar en ongeveer 20% uit jongeren tot en met 14 jaar. Dit betekent dat het grootste deel van de Nederlandse gebruikers jonger is dan 25 jaar. 

 

Het platform heeft 4 miljoen Nederlandse gebruikers en heeft een stijging van 34% gemaakt in het afgelopen jaar. . Ondanks dat het platform vooral populair is onder de jongere generatie, is er een enorme groei in populariteit zichtbaar onder de doelgroep 40-plussers. Zo wordt er een groei van ruim 59% verwacht in het aantal Nederlandse gebruikers onder de 40-plussers komend jaar. Een enorme groei dus, wat duidelijk de populariteit van het platform weergeeft.

Eerder werd aangehaald dat het algoritme van TikTok haar gebruikers beloont door middel van views voor het maken van relevante en creatieve content. Video’s die muziek, dans, challenges, sketches en tutorials bevatten, scoren het beste op dit platform. Kortom: houd je content creatief en toegankelijk, want dit wordt het meest gewaardeerd. 

Bovendien speelt het gebruik van populaire liedjes en hashtags een belangrijke rol in het succes en bereik van je berichten. Wanneer je deze populaire elementen gebruikt, kan je meeliften op het succes hiervan en je kansen op een groter bereik vergroten.

Voor- en nadelen TikTok

Voordelen

 

  • Nederland telt al 4 miljoen gebruikers op TikTok en dit aantal is afgelopen jaar enorm gegroeid. De verwachting is dat het platform komend jaar verder blijft groeien. 
  • TikTok video’s mogen laagdrempelig en puur zijn. Hierdoor zijn dure apparatuur en editsoftware niet nodig voor goed presterende content
  • Het tijdstop waarop je je content deelt, heeft geen hoge bijdrage in het succes van je post. Je content wordt aan gebruikers getoond op basis van relevantie en niet op chronologische volgorde. 

 

Nadelen

  • Het algoritme werkt optimaal wanneer je minimaal één video per dag deelt voor de eerste maand van het gebruik. Dit omdat het algoritme gebruikers beloond die vaak gebruik maken van het platform. 
  • TikTok advertenties worden niet altijd goed ontvangen. Het is daarom goed om een entertainende insteek te hebben bij deze video’s. 
  • Daarnaast is het niet mogelijk om gerichte advertenties uit te zetten. Nu is het enkel mogelijk om te adverteren over heel Nederland i.p.v. een specifieke stad of regio.

Populariteit Instagram

Nu we een beter beeld hebben van de populariteit van TikTok, is het tijd om ons te richten op Instagram. 

 

Het aantal Instagram-gebruikers blijft groeien in Nederland, met maar liefst 7,8 miljoen gebruikers in het afgelopen jaar – een toename van 18%. Hoewel het aantal dagelijkse gebruikers is afgenomen onder de jongeren tot en met 24 jaar, is het aantal dagelijkse gebruikers van 25 jaar en ouder juist gestegen. Dit suggereert dat Instagram nog steeds een groeiend platform is. 

 

Waar Instagram is begonnen als een platform om foto’s te delen, heeft het zich inmiddels ontwikkeld tot een platform dat steeds meer gericht is op video. Zo zie je dat Reels nu de focus heeft gekregen op het platform doordat deze content-vorm een hoog bereik oplevert. Zo kan je middels deze functie, à la TikTok, eenvoudiger mensen bereiken op basis van de relevantie van je content.  

 

Een andere trend die momenteel populair is, is het delen van authentieke content op Instagram. Authenticiteit wordt steeds belangrijker en schreeuwende over the top content wordt minder aantrekkelijk. Dit betekent bijvoorbeeld dat bedrijven User Generated Content kunnen gaan gebruiken om hun doelgroep beter aan te spreken. 

Voor- en nadelen Instagram

Voordelen

  • Verschillende types content zoals Feed, Reels en Stories. Er kan op deze verschillende contentvormen ook geadverteerd worden. 
  • Momenteel meer dan 7,8 miljoen gebruikers en dit aantal zal alleen maar groeien. 
  • Advertenties op Instagram geven geen opdringerige indruk. Dit doordat de ads goed worden weergegeven in de feed van gebruikers. Dit zorgt ervoor dat gebruikers hier minder geïrriteerd door raken. 

 

Nadelen

  • Consistentie is een belangrijke factor voor succes. Berichten moeten regelmatig gedeeld worden om een goed resultaat te boeken in het algoritme. 
  • Timing is essentieel voor zichtbaar te zijn. Je moet je volgers goed analyseren om inzichtelijk te krijgen wanneer zij actief zijn.

Implementatie short-form video door Meta

Zoals tot nu toe uit de blog geconcludeerd kan worden, is de formule van TikTok enorm succesvol. Dit succes is bij Meta (de overkoepelende organisatie boven Instagram en Facebook) niet onopgemerkt gebleven. Met de introductie van Reels concurreert Meta direct met TikTok. De short-form video’s die het platform TikTok zo onderscheidend maakte, worden nu in zekere zin ‘gekopieerd’ door grootmacht Meta. 

 

Door de introductie van Reels concurreert Meta direct met TikTok. De short-form video’s die het platform TikTok zo onderscheidend maakte, worden nu in zekere zin ‘gekopieerd’ door grootmacht Meta. 

 

Om de populariteit van Reels te vergroten, heeft Instagram de keuze gemaakt deze feature extra aandacht te geven binnen het platform. Wanneer je nu Instagram opent, heeft Reels haar eigen button. Dit tabblad is vergelijkbaar met de For You Page op TIkTok en toont aanbevolen content op basis van je app activiteit. 

 

Daarnaast is er een verschuiving zichtbaar in de Explore-page. De Reels worden nu groter weergegeven en spelen automatisch af wanneer je door de pagina scrolt. Deze focus op Reels heeft erin geresulteerd dat 20% van de tijd op Instagram nu aan Reels wordt besteed. 

 

Vanwege deze populariteit heeft Meta besloten om de Reels feature nu ook naar Facebook te verplaatsen. Hierdoor gaat Facebook ook de focus leggen op video content. 

We kunnen nu aannemen dat Meta een grote concurrent is geworden van TikTok.

Instagram Reels vs. Instagram

Omdat Instagram een uitgebreider platform is met meer functies dan TikTok, zoomen we nu in op het verschil tussen de meest vergelijkbare elementen van de platformen, namelijk:  TikTok en de Instagram-feature Reels. Daarmee proberen we de vraag optimaal te beantwoorden: Wat zijn de verschillen tussen Instagram en TikTok?

1. Succes is minder afhankelijk van het gebruik van hashtags bij Reels

Binnen TikTok worden populaire hashtags veel gebruikt om het bereik van berichten te vergroten. Bij Reels heb je wel de mogelijkheid gebruik te maken van hashtags, maar spelen geen belangrijke rol in het bereik. Dit maakt het doen van bijvoorbeeld trending dansjes/challenges minder invloed te hebben op succes bij Reels, in tegenstelling tot TikTok. 

2. TikTok biedt meer opties in de lengte van video’s

Op Instagram Reels ben je beperkt tot een maximale afspeelduur van 15 seconden, terwijl je op TikTok kan kiezen tussen verschillende lengtes van je video. Zo is het op TikTok mogelijk om te kiezen uit een afspeelduur van 15 seconden, 1-  of 3 minuten. Dit maakt het mogelijk om meer te kunnen communiceren in een video op TikTok. 

3. Statistiek

Op Reels is het voor gebruikers mogelijk om de prestaties van je content te meten op likes, bereik, comments en saves. TikTok daarentegen biedt een meer gedetailleerde weergave voor het meten van de prestaties van je content. Zo kun je hier kijken naar shares, kijktijd van de video’s, profielweergaven vanuit het bericht, verkeerbronnen en meer. Instagram geeft wel een uitgebreid overzicht van de algehele prestaties van je account, maar niet heel gedetailleerd op content niveau. 

4. TikTok geeft meer opties voor het bewerken van je video’s

Op TikTok hebben gebruikers de mogelijkheid om video’s achteraf te bewerken. Zo kan je het audiofragment inkorten, geluidseffecten toepassen, het volume aanpassen en zelfs een voice-over opnemen. Bovendien kun je effecten en filters toepassen op specifieke fragmenten van de video, wat niet mogelijk is bij Reels. Dit bewijst maar weer dat TikTok zich volledig richt op het creëren van originele en creatieve content. 

In Reels hebben gebruikers enkel de mogelijkheid om te tekenen op het bestand, een filter toe te passen op de hele video, teksten te plaatsen of een GIF/sticker toe te voegen. Dit maakt de mogelijkheden van Reels op het gebied van bewerking vergelijkbaar als die in Instagram Stories.

5. Het gebruik van geluiden

Een van de USP’s van TikTok is dat je brede opties hebt in het gebruik van geluiden in je video’s. Zo kun je trending muziek of user-generated geluiden gebruiken. Dit is ook mogelijk voor bedrijven, wat op Reels een stuk beperkter is. Instagram is enorm streng met copyright-overtredingen bij bedrijven en maakt het niet mogelijk om gemakkelijk muziek toe te passen in Reels. Instagram adviseert haar gebruikers hun eigen geluiden of muziek te delen en geeft vervolgens zichtbare credits aan de artiesten wanneer deze muziek wel gebruikt wordt. 

6. Zichtbaarheid 

Voor bedrijven is het zichtbaarheid een van de belangrijkere pijlers voor de marketingcommunicatie. Zichtbaarheid naar je publiek is essentieel. Wanneer dit de voornaamste doelstelling is van je campagne is het een optie om TikTok te gebruiken. Het aantal weergaven wat je hier op genereert, bestaat in tegenstelling tot Reels minder uit bestaande volgers. Andere gebruikers kunnen gemakkelijker je video ontdekken op TikTok dan op Reels.

Toekomstvisie

Na het lezen van deze blogpost, moet je nu een beter begrip hebben van de verschillende functies en mogelijkheden van de platforms Instagram en TikTok. Fundamenteel lijken beide Reels en TikTok op elkaar, maar TikTok biedt meer mogelijkheden. Reels is slechts één van de vele functies van Instagram, terwijl TikTok alleen bestaat uit korte video’s.

 

Op beide platformen bevinden zich voornamelijk jongeren, hoewel het percentage jongeren op Instagram in verhouding kleiner is. Wegens de groei van TikTok bij de oudere doelgroepen, verwachten we dat het aantal “oudere” gebruikers alleen maar zal toenemen. Dit maakt het zeker een interessante optie om TikTok mee te nemen in je marketingcommunicatie.

 

We denken dat de focus van Meta steeds meer zal liggen op het creëren van authentieke en creatieve short-form video’s. Vanwege de verschuiving in focus naar short-form video op de grotere social media platformen, raden wij aan dit ook mee te nemen in jouw marketingcommunicatie. Daarbij bevelen we aan om videolengtes te beperken tot maximaal 15 seconden. Dit om de video’s behapbaar te houden en een bepaald “snackgehalte” toe te voegen aan je content. Wil je meer weten over video marketing? Bekijk dan eens deze blog.

 

Verder is het raadzaam om te kijken naar de content die momenteel goed presteert en op basis hiervan verder een strategie op te bouwen. Analyseer vervolgens de resultaten en optimaliseer door te experimenteren. Uiteindelijk moet je beslissen welke platforms je wilt opnemen in je communicatiekanalen. Wie niet waagt, die niet wint!

Het beste resultaat behalen met social advertising?

Ben jij ook benieuwd hoe jouw bedrijf kan profiteren van social advertising en hoe wij jou daarbij kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op voor een brainstormsessie. Samen kunnen we kijken hoe we door middel van social advertising jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen en betere resultaten kunnen behalen.