Contentstrategie: van multichannel naar omnichannel

Contentstrategie: van multichannel naar omnichannel

Gaat er bij jou al een belletje rinkelen bij de woorden ‘multichannel’ en ‘omnichannel’? Pas jij omnichannel marketing al toe in jouw bedrijf? Wij vertellen je meer over deze begrippen en hoe je het in kunt zetten voor jouw bedrijf.

Multichannel betekenis

Wat is multichannel? Met multichannel bedien jij de consument via meerdere verkoopkanalen. De klant heeft de keuze om een bepaald product in de winkel of online te kopen. Echter zijn online en offline niet op elkaar afgestemd. Je kunt online een andere klantenservice krijgen dan in de winkel. Je kunt bijvoorbeeld goed geholpen worden in de winkel, maar online kun je niet vinden wat je wilt. De ervaring in de winkel is online anders dan offline. Dit is een gemiste kans! Daarom vindt er een verandering plaats, van multichannel naar omnichannel.

Omnichannel betekenis

Wat is omnichannel? De consument kan meerdere kanalen door elkaar gebruiken, maar de prijzen, beleving en informatie zijn hetzelfde. De kanalen lopen in elkaar over, hiermee ontstaat een transparant proces. Alles wordt op elkaar afgestemd, welk kanaal de consument ook gebruikt. Voor de klant bestaan er geen kanalen, zij zien enkel het merk. Als je een fysieke winkel inloopt, moet het gevoel hetzelfde zijn als je de webshop online bezoekt. Zorg voor herkenning! De klant moet na een offline bezoek, online jouw bedrijf ook herkennen. Wil je een huiselijke, persoonlijke sfeer creëren? Doe dat niet enkel in de winkel, maar zorg ervoor dat die sfeer online ook zo gepresenteerd wordt. Dit doe je bijvoorbeeld door dezelfde kleuren te gebruiken. De winkelbeleving is een succesfactor, mensen kunnen iets passen, aanraken, voelen en vragen om advies.

Bij omnichanneling lopen de kanalen wel in elkaar over. Ter verduidelijking: je checkt online of er nog een pantalon is in jouw maat. Deze is online niet meer verkrijgbaar, maar wel in de winkel. De online winkel geeft de optie om het artikel te reserveren en eventueel te bezorgen in de dichtstbijzijnde winkel. Vervolgens ontvang je van de winkel een mail of sms wanneer je pantalon in de winkel kunt ophalen.

Omnichannel strategie

Hoe zet je omnichanneling in voor jouw bedrijf? ‘De klant staat centraal’, ‘de klant is koning’, je kent het wel dit soort spreuken. Weet welk kanaal jouw klant gebruikt en wat hem/haar bezighoudt. Dit wil niet zeggen dat je alle kanalen moet gebruiken. Na jouw onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een kanaal weinig tot niet gebruikt wordt? Dan zet je dit kanaal ook niet in, maar je laat het vallen. Probeer je eens in te leven in de customer journey van je doelgroep. Welke reis leggen zij af? Zorg er dus voor dat de strategie die je kiest volledig aansluit bij de wensen/behoeften van jouw doelgroep. Alleen dan kun je er een succes van maken.

Zorg voor afstemming

Wat heeft je klant nodig? Wanneer heeft de klant het nodig? Synchroniseer je kanalen met elkaar om te zorgen voor een goede overloop en omnichannel marketing. Dit begint al heel klein met de uitstraling van je winkel, maar ook advertenties en mobiele toepassingen. Alles moet op elkaar afgestemd zijn voor een volledige beleving. Starbucks doet dit bijvoorbeeld heel goed. De klant komt op verschillende momenten in aanraking met je merk. De beleving moet elke keer, overal hetzelfde zijn. Interactieve communicatie op social media, jouw website, mobiel, whatsapp, website chat maar ook in de fysieke winkel. De klant moet snel en gemakkelijk aan informatie komen, en deze informatie moet overal hetzelfde zijn.

Van single channeling naar multi channeling. Vervolgens kwam cross channel om de hoek kijken. Nu zijn we aangekomen bij omni channelling. Begin bij het begin, de basis moet goed staan. Het is een nieuwe uitdaging voor jouw bedrijf!

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Onze SEO en SEA specialisten helpen je graag! Neem contact met ons op.