Christmas Proof met Google Shopping

Christmas Proof met Google Shopping

Google Shopping is niet meer weg te denken voor webshops. Google organiseert elk jaar het Christmas in August event waarbij tips & tricks worden besproken om jouw webshop ‘christmas ready’ te laten zijn. Net zoals vorig jaar waren wij hierbij aanwezig.

Behalve de feestdagen zien we dat Black Friday en Cyber Monday steeds populairder worden in Nederland. Het zoekvolume tijdens deze periodes neemt al jaren toe.

Ga goed voorbereid richting de feestdagen

Om het maximale te halen uit de (aanloop naar de) feestdagen is het belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken:

  1. Start met een planning
  2. Gebruik bewezen strategieën om consumenten te bereiken
  3. Plan vooruit en wees voorbereid op het verkeer rond de feestdagen
  4. Blijf zichtbaar na de feestdagen

Naast een goede planning is het ook belangrijk dat de Google Shopping feed van goede kwaliteit en compleet is. De eerste stap is zorgen dat je een mimimale aantal afgekeurde producten in de feed hebt staan, of nog beter, geen afgekeurde producten. Tevens kunnen onderstaande tips je helpen voor een betere kwaliteit / volume van je feed:

  • Zorg ervoor dat je Google Shopping afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn.
  • Voeg het hele assortiment toe gaan Google Shopping
  • Gebruik feedregels voor snelle productupdates
  • Test met nieuwe titels

Smart Bidding

Het handmatig op en afbieden van biedingen is volgens Google inmiddels verleden tijd en worden CPA / ROAS targets aanbevolen. Nu zien wij dat dit vaak nog niet betere resultaten laat zien dan wanneer de campagnes handmatig worden geoptimaliseerd. Wat wel goed werkt is om ieder geval altijd de verbeterde CPC aan te zetten voor de campagnes.

Doelgroepen

Zorg ervoor dat je doelgroepen overeenkomen met de plaats in de funnel van de gebruiker. Mensen die afhaken in het betaalproces zijn een stuk relevanter dan mensen die alleen een categoriepagina hebben bezocht. Zorg er dus voor dat je biedingen hierop zijn aangepast.

Daarnaast is het ook mogelijk om de volgende doelgroepen toe te passen:

  • Customer Match (nieuwsbriefabonnees)
  • Vergelijkbare Doelgroepen (mensen die dezelfde karakteristieken hebben dan je doelgroepen)
  • YouTube lijsten

Plan aanbiedingen in je Google Shopping feed
Wanneer je tijdelijke aanbiedingen hebt kun je dit in je Google Shopping feed aangeven om hierdoor meer volume en sales te genereren:

Test ook eens met kosteloze verzending. (Potentiele) klanten vinden het vaak zonde om verzendkosten te betalen. Dit is voor hun een belangrijke factor of ze een product wel of niet online bestellen.

Zorg voor een snelle website

Volgens Google zorgt elke seconde vertraging van een website voor een daling van het conversieratio van 20%. Zorg daarom dat je website zo hoog mogelijk scoort.

We zien dat de mobiele website vaak te wensen overlaat terwijl het mobiele zoekvolume inmiddels groter is dan het desktop volume!

Test je site op:

https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb

Toename in lokale zoekopdrachten

Heb je fysieke vestigingen? Zorg er dan voor dat je lokaal extra goed gevonden wordt. Het aantal lokale zoekopdrachten steeg de afgelopen 2 jaar met meer dan 100%.