Chatbots inzetten in je online marketing strategie

Chatbots inzetten in je online marketing strategie

De wereld verandert constant en nieuwe ontwikkelingen zorgen veelal voor meer gemak. Iedereen heeft minder tijd en is enorm druk wat ten koste gaat van de productiviteit en de kwaliteit van werk. Een belangrijk onderdeel voor bedrijven is de support naar klanten toe, maar dagelijks alle berichten antwoorden kost tijd. Chatbots worden hierdoor steeds populairder en dragen steeds meer bij aan de online marketing strategie van bedrijven. De voorspelling is zelfs dat in 2020 85% van de gesprekken tussen klanten en bedrijven zonder interactie met een mens gebeurt.

Daarom is het belangrijk om te weten wat chatbots te bieden hebben. In deze blog lees je op welke manier chatbots kunnen bijdragen aan het succes van jouw bedrijf.

Wat zijn chatbots

Een chatbot kan het beste worden omschreven als software die je kunt instellen om bepaalde acties uit te voeren. Hiermee kun je bijvoorbeeld actieve website bezoekers ondersteunen en antwoord geven op hun vragen, maar ook op social media platforms als Facebook en Instagram kunnen chatbots worden ingezet.

Chatbots bestaan al langer, maar tegenwoordig zijn deze intelligenter en effectiever dan vroeger. Hierdoor groeit de inzet van chatbots onder bedrijven enorm, mede doordat ook de behoefte naar automatisering van de marketing inzet stijgt.

Wat kan een chatbot voor mijn bedrijf betekenen?

Het grootste voordeel van chatbots is dat ze tijdbesparend zijn en tegelijkertijd toch persoonlijk kunnen communiceren. Dit is enorm handig, zeker omdat uit onderzoek van Ubisend blijkt dat bijna 46% van de mensen liever contact opneemt via chat dan via e-mail en 49% neemt liever contact op via chat dan via telefoon. E-mailen duurt te lang, terwijl bellen vaak te persoonlijk wordt gevonden. Chatbots zijn de perfecte tussenweg.

  1. Verbeteren van de gebruikerservaring op je website

Door het inzetten van online marketing wil je zoveel mogelijke mensen naar je website trekken. Dit is vaak relatief gemakkelijk te realiseren, maar je websitebezoekers laten doen wat jij uiteindelijk wilt is vaak moeilijker. Het inzetten van een chatbot zorgt ervoor dat vaak voorkomende vragen van websitegebruikers worden beantwoord. Door het beantwoorden van deze vragen, vinden mensen hun weg op de website beter en is de kans groter dat zij uiteindelijk over zullen gaan tot bijvoorbeeld het aankopen van producten of het aanvragen van offertes.

Onderstaand laten we zien hoe zo’n chatbot kan bijdragen aan de gebruikerservaring op jouw website.

            

2. Facebook bezoekers ondersteunen

Wanneer potentiële klanten je Facebook pagina bezoeken, hebben ze bovengemiddelde interesse in je merk of product. Door het inzetten van een chatbot kun je hen persoonlijk benaderen en op basis van de antwoorden op bepaalde vragen zelfs adviseren. De chatbot van Spotify helpt paginabezoekers met een uitleg van hun platform:



3. Groei van je Instagram profiel

Het voordeel van het hebben van een grote achterban op Instagram is dat je gemakkelijk met je doelgroep kunt communiceren. Het opbouwen van een achterban gaat niet vanzelf. Het inzetten van een chatbot kan hier een bijdragen aan leveren.

Engagen met posts en accounts gerelateerd aan jouw bedrijf of merk is enorm belangrijk op Instagram, maar dit is een erg tijdrovende bezigheid. Door de bot op de juiste manier in te stellen, kan deze posts van de juiste accounts en de juiste hashtags liken, door jou vooraf ingesteld comments plaatsen en accounts volgen. Daarnaast kan de bot berichten sturen naar nieuwe volgers of potentiële volgers. Nieuwe volgers wil je berichten sturen met het doel hen te interesseren in je producten en hen naar de website te trekken, terwijl je potentiële volgers berichten wil sturen met het doel je profiel te volgen. Op deze manier kan het inzetten van een chatbot bijdragen aan het groeien van je Instagram profiel, maar ook het aantal websitebezoekers verhogen.

Ik wil een chatbot uitproberen, waar begin ik?

Het aantal chatbots is de laatste jaren enorm gegroeid, waardoor de keuze nu erg ruim is. Het is daarom moeilijk te bepalen wat voor jouw organisatie de beste chatbot is. Wel kun je nagaan waar je de chatbot precies voor wil inzetten en ook op welke platformen je dit wil doen. Wil je ondersteuning bieden in meerdere talen of is alleen Nederlands genoeg?

Sommige bots kunnen mensen op basis van de verzamelde informatie in conversaties zelfs onderverdelen in doelgroepen. Dit kan natuurlijk enorm interessant zijn, maar ga na of dit voor jouw organisatie benodigd is. Wil je enkel ondersteuning bieden op de website, dan is het wellicht een betere keuze om voor een simpelere chatbot te kiezen. Hoe groter de mogelijkheden, hoe duurder het platform is. Laat de keuze van jouw chatbot dus vooral afhangen van de behoeften voor jouw organisatie en zoek op basis daarvan een geschikt platform.

Ben je door het lezen van deze blog geïnteresseerd in het gebruiken van een chatbot, maar weet je niet goed welke chatbot geschikt is? Neem gerust eens contact op met onze online marketing specialisten voor vrijblijvend advies.