Call tracking

De voordelen van call tracking

Elke maand zet je paid advertising in, elke maand betaal je keurig op tijd de rekening aan Google voor de advertentiekosten, maar weet je nou écht wat het je precies heeft opgeleverd? Veelal worden alleen ‘harde conversiepunten’ als ingevulde formulieren of online verkopen doorgemeten, maar wist je dat er ook ontzettend veel conversies telefonisch plaatsvinden? Maar hoe kun je nou meten wanneer een conversie middels de telefoon via een betaalde advertentie heeft plaatsgevonden? Dat leggen we jou in deze blog uit!

 

Data = key

Als adverteerder is data het fundament voor je werkzaamheden; je optimaliseert of werkt immers naar een doel toe, bijvoorbeeld een x aantal leads die per aanvraag € 20 mag kosten. Dan is het toch eigenlijk gek dat je werkt met een onvolledige dataset? Neem nou bijvoorbeeld een bedrijf dat kinderfeestjes verzorgt; dit is een dienst waarbij iemand die geïnteresseerd is misschien sneller de telefoon pakt dan een contactformulier invult. Deze persoon kan via een advertentie zijn binnengekomen en vervolgens als lead gedefinieerd worden, maar omdat er gebeld is, zul je in Google Ads nooit zien dat hij of zij via jouw campagne heeft geconverteerd. Zonde! Stel je eens voor wat voor ander beeld je zou krijgen in Google Ads als alle campagnes, ad groups & zoekwoorden wél die conversie toegeschreven zouden krijgen. Dan ga je waarschijnlijk ineens heel anders optimaliseren, toch? Call tracking biedt zowel de adverteerder als klant duidelijkheid hierin!


Wat is call tracking en hoe werkt het?

Call tracking is niet meer dan het meten van telefoontjes die binnenkomen vanuit een bepaald kanaal. Wanneer je zelfs tot zoekwoordniveau meet, kun je zien welke zoekwoorden een telefoontje hebben opgeleverd. Ontzettend interessante data dus! Zo krijg je nóg meer inzicht dan voorheen in welke zoekwoorden wel en niet converteren. Het klinkt allemaal heel logisch en eenvoudig, maar hoe makkelijk is dit nou te implementeren en hoe werkt het nou precies?

Als AdCalls Partner maken wij gebruik van AdCalls, wanneer we call tracking implementeren voor een klant. Het enige wat hiervoor moet gebeuren is:

  1. Afstemmen welk kanaal / welke kanalen we willen doormeten (vaak zijn dit alleen de paid kanalen).
  2. Welke nummers we wel of niet dynamisch doormeten. Je wilt bijvoorbeeld geen finance of supportafdeling telefoonnummers doormeten wanneer we bijvoorbeeld gaan optimaliseren op sales.
  3. Wanneer de eerste twee punten zijn afgestemd dient er een script te worden geïmplementeerd met behulp van bijvoorbeeld Google Tag Manager. Deze ‘scrapet’ vervolgens de website op het nummer die wij dynamisch willen doormeten en vervangt deze door het dynamische nummer.
  4. Aanmaak van Google Analytics doel waar het signaal naar toe gestuurd kan worden wanneer het nummer gebeld wordt. Vanaf dit moment ga je dus echt conversies ‘turven’.
  5. Het Google Analytics doel importeren in Google Ads zodat we de conversies terugzien in de campagnes die er verantwoordelijk voor zijn.
  6. Optimaliseren!

Als we bijvoorbeeld hebben afgestemd dat alle bezoekers die via Google Ads zijn binnengekomen moeten worden getrackt wanneer zij bellen, naar bijvoorbeeld het “Afspraak maken”-nummer, dan krijgen zij op de plek van het telefoonnummer een dynamisch nummer te zien. Wanneer er bijvoorbeeld eerst 040-12345678 stond, staat er nu 040-87654321. Het nummer wordt wel gewoon doorgeschakeld naar het originele nummer, deze komt dus altijd gewoon bij de klant binnen. Het enige verschil is dat er nu een signaaltje naar Google Analytics wordt gestuurd dat er een telefoontje uit zoekwoord x is voortgevloeid. Ontzettend belangrijke data dus!

In AdCalls is er zelfs de mogelijkheid om het gesprek te beoordelen vervolgens. Dan krijgt degene die het telefoontje heeft aangenomen vervolgens een keuzemenu waarin hij of zij kan aangeven of het bijvoorbeeld een verkoop, een lead of overige is.

Aangezien we vanaf dit moment, naast de harde conversies als verkopen en leads, nu dus ook inzicht hebben in relevante telefoontjes, kan er nu met een veel completere dataset worden gewerkt. Zo krijgen campagnes de waarde toegeschreven die ze verdienen, kunnen er veel betere keuzes gemaakt worden en zal het rendement uit het marketingbudget alleen maar gemaximaliseerd worden.

Benieuwd naar de mogelijkheden van call tracking voor jouw account? Wij vertellen je graag alles hierover! Neem dus gerust contact op of kom eens langs voor een bak koffie met een van onze SEA Specialisten.