BrightonSEO 2019: de toekomst van SEO

BrightonSEO 2019: de toekomst van SEO

De maand september staat bij Online Klik in het teken van nieuwe ontwikkelingen, trends en tips voor onze SEO-consultants! Afgelopen vrijdag, 13 september, was het weer zover: onze specialisten vlogen naar Engeland om het grootste SEO-evenement van Europa bij te wonen: BrightonSEO. Er komen die dag 4000 ‘search engine optimisten’ over de hele wereld bijeen om elkaar te inspireren en alle ins en outs te delen op het gebied van SEO.

Uiteraard zijn de nieuwe tips en inzichten meer dan welkom, maar het is ook altijd fijn om te sparren met andere SEO’ers om de bevestiging te krijgen dat je als online marketing bureau op de goede weg bent. De rode draad in het hele verhaal: er is meer dan die #1 ranking op een specifiek zoekwoord. Bekijk het hele totaalpakket, er zijn zoveel meer wegen die zorgen voor dat extra websiteverkeer en resultaat. Focus je vooral op de zoekintentie van de gebruiker en probeer daar zoveel mogelijk op aan te sluiten. Welke wegen dan leiden naar dat online succes, dat vertellen we je graag!

Focus op de zoekintentie: er is meer dan die #1 positie

In bijna iedere sessie die we hebben bijgewoond, kwam het begrip ‘zoekintentie’ weer om de hoek kijken. Het is belangrijker dan ooit tevoren. In een recent onderzoek van Sparktoro.com onder 1584 SEO-professionals weegt de relevantie van je content op je website het meest mee voor je ranking in de organische zoekresultaten (Augustus, 2019).

26 Google Ranking Factors Ranked

Zoals Greg Gifford in zijn presentatie zei:

SEO gaat steeds minder om het creëren van content met de juiste zoekwoorden, en steeds meer om het hebben van de beste antwoorden gebaseerd op de intentie van de zoeker

De onderstaande mogelijkheden zorgen ervoor dat jij als bedrijf steeds beter kunt inspelen op de intentie van de zoeker en hoe je een prominente plek in de SERP’s inneemt om nóg meer op te vallen.

Nieuwe mogelijkheden met structured data

Laten we bij het begin beginnen: wat is structured data precies? Gestructureerde gegevensmarkering (structured data) helpt Google bij het definiëren van de eigenschappen van informatie op jouw webpagina’s en zorgt ervoor dat deze gegevens goed beoordeeld kunnen worden door Google.

Wist je dat Google momenteel 30 mogelijke onderdelen van structured data aanbiedt om jouw zoekresultaat te optimaliseren? De toekomst van SEO focust zich op het verrijken van de organische zoekresultaten met snippets en structured data om zo de CTR te verhogen. Het gaat er tegenwoordig niet meer alleen om op die #1 te ranken in Google, maar het wordt steeds belangrijker om in te spelen op de zoekintentie van de gebruiker en het veel breder te zien dan alleen die #1 ranking.  Door in te spelen op deze intentie zorg je voor relevant websiteverkeer en geef je een goed signaal af aan Google. Een WIN-WIN situatie!

Marketers should not only rank high for keywords, but bring relevant visitors and help them fulfill a purpose
BrightonSEO2019

MOVIE

  • Markeer jouw filmlijsten met structured data.
  • Je kunt details over de film toevoegen, zoals: titel, auteur, video of afbeelding. Deze carrousel is alleen beschikbaar op mobiel.
  • Op mobiel zorgt dit voor meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf.

VEEL GESTELDE VRAGEN

  • Markeer jouw vragen op je website met structured data.
  • Zet jouw resultaten om in een PAA box (people also ask)
  • Jouw zoekresultaten worden uitgebreid, zodat je meer opvalt.

HOW-TO

  • Markeer jouw ‘how-to’ artikelen met structured data.
  • Verbeter jouw zoekresultaten met rich snippets.
  • Jouw website kan dan ranken voor gesproken zoekopdrachten en visuele assistenten.

KRUIMELPADEN

  • Dit is vanaf eind augustus standaard op desktop. Hier hoef je zelf dus niets voor te doen!
  • Geeft een volledig beeld van waar de bezoekers naar doorgestuurd worden.

Structured Data - Kruimelpad

IMPLEMENTEREN VAN STRUCTURED DATA

Het implementeren van structured data hoeft niet moeilijk te zijn en kun je (als je een beetje handig bent) ook zelf. Heb je een webbouwer? Dan kan deze dat voor jou oppakken!

Let op: het is belangrijk dat je voor jezelf nagaat wat de voordelen maar ook de risico’s zijn van het implementeren van structured data. Bij de implementatie van je FAQ kan het natuurlijk zijn dat het verkeer naar je website daalt doordat er geen klik meer nodig is om antwoord te krijgen op de vraag. Stel jezelf altijd de vraag: heb ik dit nodig? Helpt dit mijn bestaande klanten? Helpt het mij om nieuwe klanten te realiseren? Als je minstens één van die vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan zou het weleens interessant voor jouw business kunnen zijn!

SERP-features zijn de future

Naast structured data mark up, kun je ook op veel andere manieren zorgen voor featured snippets. Moz definieert het begrip SERP-feature als volgt:

A SERP feature is any result on a Google Search Engine Results Page (SERP) that is not a traditional organic result. The most common SERP Features are: Rich Snippets which add a visual layer to an existing result (e.g. review starts for product ratings)

Waarom je je bezig zou moeten houden met deze SERP-features? 27% van pagina 1 in Google bestaat uit deze features: extra zichtbaarheid, dus!

Er zijn tal van SERP-features, die je weer kunt onderverdelen in rich snippets en universal results. Hieronder een aantal veel gebruikte voorbeelden:

Rich snippetsUniversal results
KruimelpadenPeople also ask (PAA)
Veel gestelde vragenGoogle Discover
How-toGoogle Mijn Bedrijf
Review sterrenLocal Pack

En dit is waarom je verder moet kijken dan die #1 organische ranking:

Ranking #1

Local SEO & Google My Business

Ben jij een lokale speler die graag in bepaalde regio’s goed zichtbaar is voor de doelgroep? Dan kun je je, naast je lokale zoekopdrachten, richten op het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account. Wij moedigen onze klanten altijd aan om het GMB-account up to date te houden. Als de klant dit zelf liever niet doet of hier simpelweg geen tijd voor heeft, dan verzorgen wij dat voor ze.

Toch krijgen we regelmatig de vraag of het hebben van een GMB-account wel nut heeft. Ja, dat heeft zeker nut! Daarom willen we je deze statistieken niet onthouden:

  • 76% van de top 3 in de Locak Pack resulteert in een winkelbezoek binnen 24 uur
  • 28% van alle lokale zoekopdrachten resulteert in een aankoop binnen 24 uur

Best interessant, toch?

DE LOKALE SEO RANKING FACTOREN IN 2019

Hoe zorg je er nu voor dat je in de top 3 van de Local Pack eindigt? Het volgende diagram van Moz/Whitespark laat je dit eenvoudig zien. Dit geldt zowel voor de resultaten in je Local Pack als de lokale zoekresultaten:

Local SEO

Wij zouden zeggen: werk aan de winkel!

Meer weten over SEO of BrightonSEO 2019?

Online Klik houdt marktontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Deze up-to-date inzichten hebben ons nuttige aanknopingspunten gegeven om onze SEO-strategieën en adviezen nog verder aan te scherpen voor de toekomst. Wees je concurrentie voor en speel in op de laatste SEO-trends. Benieuwd wat wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Brighton centre