BrightonSEO 2018: de laatste SEO trends en tips op een rijtje

BrightonSEO 2018: de laatste SEO trends en tips op een rijtje

28 september 2018 was het weer zo ver: het SEO-team van Online Klik was ook dit jaar aanwezig op BrightonSEO. Brighton SEO is het grootste SEO evenement in Europa, waarbij de beste sprekers op het gebied van ‘search’ hun kennis en ervaringen delen. ‘Did someone say inspiration?’. Wij houden van inspireren en geïnspireerd worden, dus we delen graag onze learnings die ons SEO-team heeft opgedaan tijdens BrightonSEO 2018.

Future SEO: Updates, autoriteit, betrouwbaarheid en een ‘goede buur(t)’

Op vrijdagochtend 28 september om 09:00 uur stonden onze SEO-specialisten te popelen om het Brighton Centre te betreden. We hebben inzicht gekregen in nieuwe features van toonaangevende en internationale SEO-tools zoals Majestic, SEMrush en Screaming Frog. Om 10:00 uur gingen de sprekers los. Hieronder delen we graag een aantal belangrijke SEO trends, tips en handvatten om online verder te groeien.

‘E-A-T’ YOUR HEART OUT, GOOGLE
Zoals je misschien wel voorbij hebt zien komen, is er begin augustus een grote Google Algoritme Update geweest: de Google Medic Update. De naam zegt eigenlijk niets over de gevolgen van de update. Eerst leek het erop dat vooral ‘health’ gerelateerde websites door de update waren geraakt, maar al snel bleken ook andere websites in andere branches de gevolgen van de Medic Update te merken. De naam van het beestje is dus alweer achterhaald. Zo snel gaat dat; welkom in de wereld van online!

Na deze brede algoritme update zijn er nog een aantal ‘kleine updates’ geweest. Eén ding is zeker: Google zit niet stil en wil dat je je organische posities op een eerlijke manier verdiend. Google wil je zien als een expert met (merk)autoriteit en betrouwbaarheid. Dit doe je door continu kwalitatieve content te schrijven voor je bezoeker en het tonen van betrouwbaarheid door experts te laten linken naar jouw website en te voldoen aan de nodige privacy vereisten. Ook wel het E-A-T principe genoemd. In dit artikel van Frankwatching lees je meer over E-A-T en hoe je dit direct kunt toepassen voor jouw website.

SEO verandert steeds en bepaalde tactieken worden steeds belangrijker om de concurrenten voor te zijn. Dat is waar we dagelijks mee bezig zijn: de concurrentie een stapje voor willen zijn, nèt een beter artikel publiceren en we willen allemaal die #1 positie bemachtigen. GOOD LUCK! 🙂 Het is dan wel noodzakelijk om mee te veren met het veranderende SEO-landschap.

EEN GOEDE BUUR(T)
‘Een goede buur, is beter dan een verre vriend’, wordt wel eens gezegd. Als we kijken naar het veranderende SEO-landschap gaat dit spreekwoord ook op. Google kijkt steeds meer naar de zogenoemde ‘co-citations’. Wat zijn co-citations precies, wat zijn slechte co-citations en hoe verkrijg ik goede links uit een goede ‘neighbourhood’? We beantwoorden deze vragen hieronder.

WAT ZIJN CO-CITATIONS?
‘Co-citations’ is een populaire maatstaf die wordt gebruikt om een onderwerpsvergelijking tussen twee items vast te stellen. Als websites B en C beide door A worden aangeschreven, ziet Google een relatie tussen B en C. Ook al verwijzen de websites niet direct met een hyperlink naar elkaar. Het gaat dus om het proces van linkbuilding zonder daadwerkelijk direct te linken naar je website. Onderstaande afbeelding maakt dit inzichtelijk:

WAT ZIJN SLECHTE CO-CITATIONS?
Slechte co-citations kunnen leiden tot een slechte ‘linkomgeving’. Een voorbeeld van een slechte linkomgeving vind je hieronder.

Er staan allerlei verschillende links gerelateerd aan verschillende onderwerpen bij elkaar. Een link naar een casino staat naast een link naar zonnebrillen. Niet de meest logische combinatie. Dit kan Google niet waarderen. Google vindt het natuurlijk veel relevanter als een link op bijvoorbeeld Autotrack verwijst naar een website in de autobranche en niet naar een website in de keukenbranche.

Het is dus belangrijk om altijd relevante domeinen naar jouw website te verwijzen. Jij wordt daar door Google mee in verband gebracht. Heeft jouw website veel kwalitatief slechte links en dus een slechte linkomgeving? Dan kan dit desastreuze gevolgen hebben voor jouw organische rankings. Zorg dus dat je bezig bent met duurzame linkbuilding, dan hoeft een Google update geen grote gevolgen te hebben voor jouw organische rankings. Uiteraard hebben we geen handleiding hoe Google precies werkt, dat zou het werk voor heel veel mensen een stuk eenvoudiger maken.

ZO VERKRIJG JIJ EEN ‘GOOD NEIGHBOURHOOD’ VOOR SEO
Net zoals er een slechte linkomgeving is, kun je ook een goede online omgeving creëren door een link naar je website te plaatsen op relevante domeinen met veel waarde, autoriteit en hoge betrouwbaarheid. Als Google ziet dat jouw website vaak op waardevolle sites staat, dan zal Google jouw website ook hoger gaan waarden. Het gevolg? Een betere positie in de Google zoekresultaten .

Hoe weet je of een website waardevol, betrouwbaar en een hoge autoriteit heeft? Kijk dan bijvoorbeeld naar de DA (domain authority), spamscore en TF (TrustFlow) van de URL en het root domain. Hoe hoger de DA en TF, hoe waardevoller een link wordt gezien. De spamscore moet hierbij wel minimaal zijn (het liefste gewoon 0/17), anders moet je binnen de kortste keren de link weer toevoegen aan Disavow omdat de link als spammy wordt gezien! En dan ben je weer terug bij af.

Een handige tip is het gebruiken van link:URL in Google. Als je dit bijvoorbeeld bij een concurrent doet, kun je zien welke websites allemaal naar jouw concurrent verwijzen. Zo ontvang je in korte tijd veel waardevolle informatie en kun je hier de goede domeinen uit filteren voor jouw eigen website. Let op: zorg er wel voor dat je niet klakkeloos alle domeinen overneemt om een link op te plaatsen. Houd de 3 belangrijkste factoren in de gaten: DA, TF en spamscore. Voldoen deze 3 aan jouw eisen? Dan kan het wel eens een hele relevante en waardevolle link voor je zijn!

Het SEO-landschap verandert elke dag, dus het is belangrijk dat je je strategie aanpast op deze veranderingen. Waar Google voorheen veel anchor tekst gerelateerde zoekwoorden waardeerde, is nu bijna het tegenovergestelde waar! Branding en niet-geoptimaliseerde zoektermen met veel variatie zijn nu prioriteit geworden. Dit in combinatie met onder andere een goede linkomgeving, continue stroom van nieuwe links en sterke content, optimale User Experience en technische implementaties zorgen ervoor dat Google jouw website steeds beter gaat waarderen.

Meer weten over SEO?

Deze inzichten hebben ons weer handvatten gegeven om onze SEO-strategieën en adviezen nog verder aan te scherpen. Wil je je concurrenten voor blijven? Zorg dan dat je ook op SEO-gebied bij blijft en speel in op de laatste SEO trends. Zorg dat je werkt aan je merk en je autoriteit door aan de slag te gaan met ijzersterke content, goede linkbuilding en onthoud: optimaliseer je website in eerste instantie voor je bezoeker. Daarna een klein beetje voor Google… 🙂

Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken of wil je graag sparren over de kansen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder groeien.