Optimaal profiteren van Black Friday

Optimaal profiteren van Black Friday

Het belangrijkste kwartaal voor E-commerce bedrijven is aangebroken en dat betekent dat ook Black Friday nadert. Voorheen vooral een koopjesfestijn in Amerika, maar de afgelopen jaren heeft Black Friday ook een enorme groei doorgemaakt in Nederland en België. Dit biedt uiteraard ook kansen voor jouw bedrijf, maar hoe profiteer je als bedrijf nu optimaal van deze gekte?

Opkomst Black Friday

De enorme groei van de afgelopen jaren wordt direct duidelijk kijkend naar de cijfers. De Betaalvereniging Nederland berekende dat het aantal iDeal betalingen gedurende het Black Friday weekend in 2018 38% groeide ten opzichte van 2017. In totaal waren er 10 miljoen iDeal transacties, bij elkaar goed voor 850 miljoen euro omzet. Daarnaast groeide ook het aantal pintransacties met 21% ten opzichte van 2017. Deze gekte belooft in 2019 alleen nog maar groter te worden.

5 Tips voor het promoten van jouw Black Friday Deals

1. Betrek mensen niet te laat bij jouw deals
Iedere consument weet dat Black Friday het moment is om te profiteren van deals, maar ook iedere winkel weet dat dit de uitgelezen mogelijkheid is om de omzet te verhogen. Daarom is het van belang dat je jouw doelgroep op tijd betrekt bij jouw Black Friday deals. Vertel je doelgroep bijvoorbeeld in de 2 weken voorafgaand aan Black Friday dat er een grote sale aan zit te komen. Stuur een e-mail naar je klantenbestand, maar communiceer dit zeker ook via je (paid) social media kanalen. Behalve dat je mensen dan vast op de hoogte brengt en warm maakt, is dit ook een goede manier om online doelgroepen te creëren voor je Black Friday actie. Daarnaast is dit ook een goede manier voor het genereren van leads. Al deze mensen kun je tijdens de daadwerkelijke sale gemakkelijk online bereiken.

2. Zorg voor een competitieve deal
Dit klinkt erg logisch, maar is ontzettend belangrijk. Hierbij is het analyseren van de concurrentie onmisbaar. Wie zijn je belangrijkste concurrenten en wat voor deals kun je van hen verwachten? De consument is op zoek naar de beste deals en zal dus ook meerdere aanbieders van jouw product afwegen. Zorg dat jouw deals de doelgroep interesseren om juist voor jou te kiezen. Ondanks dat dit in sommige gevallen ten koste kan gaan van de winstmarge, zorgt dit er wel voor dat jouw doelgroep kennis maakt met je bedrijf en service. Ook verrijk je hiermee je klantenbestand. Zijn deze mensen tevreden met het product en de geleverde service, dan is de kans groot dat zij in de toekomst nogmaals zullen kopen. Denk dus ook aan de lange termijn in plaats van alleen de korte termijn.

3. Focus niet alleen op Black Friday zelf
Tegenwoordig wordt Black Friday steeds verder uitgebreid. Waar oorspronkelijk enkel de vrijdag in het teken stond van de beste deals, wordt nu vaak het gehele weekend meegenomen of zelfs een hele week. Het is daarom goed om na te denken over verschillende deals, die je kunt verspreiden over meerdere dagen. Denk er ook over na of het slim is om dit vooraf al te communiceren, omdat dat ten koste kan gaan van de urgentie. Communiceer bijvoorbeeld je voorafgaand aan Black Friday een sale die alleen op die dag actief zal zijn en communiceer op zondag dat er op Cyber Monday (de maandag na Black Friday) nog eenmalig een sale volgt. Op die manier profiteer je optimaal van beide dagen, terwijl de urgentie voor de consument in stand blijft.

4. Promoot je deals volgens een gedegen strategie
Een gedegen strategie voor je online marketing activiteiten is altijd van belang en dus ook tijdens Black Friday. Het heeft weinig zin om je deals middels 1 campagne naar buiten te brengen om er vervolgens geen aandacht meer aan te besteden. Denk na over de kanalen die je in wil zetten, maar ook over de manier waarop je jouw deals gaat communiceren. Zorg ervoor dat mensen jouw uitingen meerdere malen op verschillende kanalen voorbij zien komen. Je kunt niet verwachten dat mensen overtuigd zijn om juist bij jou te kopen, na het zien van slechts 1 advertentie. Volg je uitingen op en zorg voor een goede zichtbaarheid tussen je concurrenten. Je doelgroep doorloopt verschillende fases en de boodschappen die je communiceert moeten zoveel mogelijk aansluiten op de fase waarin de klant zich bevindt. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat je de klant voorziet van de juiste informatie, maar zorg je er ook voor dat je de groep die bereid is om bij je te kopen vergroot.

5. Bepaal in hoeverre Black Friday interessant is voor jouw bedrijf
Ondanks dat Black Friday over het algemeen een enorme kans is, is het goed om af te wegen in hoeverre Black Friday een kans is voor jouw bedrijf en producten. Sommige producten zijn nou eenmaal meer gewild onder consumenten dan anderen. Advertentiekosten stijgen in deze periode over het algemeen aanzienlijk, waardoor het ook juist goed kan zijn om je niet in dit geweld te mengen. Vraag je daarom af of jouw bedrijf kan voorzien in de behoeften van de klant.
Onderstaand de populairste productgroepen tijdens Black Friday in 2018, volgens BlackFriday.com:

  • Kleding
  • Media & Audio
  • Speelgoed
  • Smart-home gadgets
  • Gift cards
  • Travel

Het is bijna zover: Vrijdag 29 November 2019
Black Friday komt steeds dichterbij, voor veel bedrijven een enorme kans om de omzet te verhogen. Denk goed na of en op welke manier Black Friday voor jouw bedrijf interessant kan zijn en op welke manier jouw bedrijf tijdens deze gekte toegevoegde waarde realiseert ten opzichte van de concurrentie. Denk ook vooral aan het feit dat Black Friday op de langere termijn nog veel meer groei kan opleveren. Werk volgens een plan, beloon fans en bestaande klanten van je bedrijf met mooie deals en verbindt tegelijkertijd nieuwe klanten aan jouw bedrijf. Na Black Friday 2018 kijken wij enorm uit naar een nog succesvollere editie in 2019!