Black Friday: anticiperen, plannen en op tijd beginnen

Black Friday: anticiperen, plannen en op tijd beginnen 

Bloed, zweet en een hele hoop tijd. Dat is wat voorafgaat aan de opzet van de optimale Black Friday campagne. Idealiter start je zo’n drie maanden van te voren met prikkelen van de juiste audiences. Deze audiences kunnen we triggeren door de juiste doelgroep lijsten aan te maken. We kunnen hierdoor in een vroeg stadium oriënterend verkeer herkennen en later wederom benaderen als de campagnes definitief lopen. Zo triggeren we de juiste personen op het moment dat deze ook daadwerkelijk een grote kans op conversie opleveren. 

Het belang van goede zichtbaarheid in het voortraject

Indien je zelf aan het jagen bent voor die goede deal, zul je het wel herkennen. Waar kan ik het gewenste product kopen en waar is de beste aanbieding te vinden? Gemiddeld start deze oriëntatiefase een week voor die ene vrijdag. Daarom is het ook zo belangrijk om goed aanwezig te zijn in het voortraject. Zo bouw je een stukje herkenbaarheid voor het moment dat de strijd om de conversie losbarst. Het aanmaken van een doelgroep lijst zorgt ervoor dat je de mensen uit de oriëntatiefase “op kunt slaan”. Retargeting helpt dan later om deze personen in jouw webshop te laten bestellen. Advies is wel rekening te houden met de beperkingen die doelgroep lijsten met zich meebrengen. Hieronder een overzicht per campagnetype:

  • Youtube (Video): Minstens duizend actieve users in de afgelopen dertig dagen.
  • Google Display Netwerk: Doelgroep lijst dient te bestaan uit minstens honderd actieve users in de laatste dertig dagen.
  • Google Search Netwerk: Duizend actieve users in de laatste dertig dagen. 
  • Google Discovery Campagnes: Minstens duizend actieve users in de afgelopen dertig dagen.
  • G-mail: Op zijn minst 1000 actieve gebruikers in de laatste 30 dagen.

Je campagnes soepel door laten lopen & inkoppertjes die je niet moet vergeten

Nu je mensen dankzij je remarketinglijsten volop kunt retargeten is het natuurlijk van belang om ze ook de juiste gebruikerservaring te leveren en zo soepel mogelijk naar conversie te leiden. Inkoppertje is dat je daarin binnen je campagnes zorgt voor voldoende mediabudget. Het zoekvolume rondom Black Friday stijgt flink, schrik er dus niet van als je uitgaven snel oplopen. Aanvullend zou je er ook voor kunnen kiezen om een stukje efficiëntie toe te passen door producten/campagnes uit te sluiten waar geen korting op gegeven kan worden. Bekijk altijd nog even extra of je alle relevante producten aan bijvoorbeeld je Shopping campagnes hebt toegevoegd. 

De juiste landingspagina

Is er een speciale landingspagina beschikbaar waar alle Black Friday aanbiedingen te zien zijn? Pas deze dan toe. Bekijk de opgemaakte landingspagina ook altijd even vanuit verschillende apparaten (mobiel, desktop, tablet) om de weergave voor je klanten te kunnen bekijken. Mobiel heeft hierin de leiding, bijna 70 procent van de zoekopdrachten komt namelijk voort uit mobiel verkeer. Een mobiele landingspagina die niet overkomt is hierin dus een echte conversiekiller. Een flinke (verwachte) toestroom aan verkeer is ook altijd een teken om even je servercapaciteit te bekijken. Zo weet je zeker dat je op piekmomenten niet het risico loopt dat je website uit de lucht gaat. 

Voldoende zichtbaarheid door je biedstrategie voldoende ruimte te geven

Voldoende zichtbaarheid genieten doe je ook door je biedstrategie voldoende “lucht” te geven. Kies daarom voor ruimte in je CPA/ROAS-biedstrategie. Kijk naar het conversieratio van voorgaande jaren en pas hier je CPA of ROAS doelstelling op aan (verhogen CPA, verlagen ROAS-doel). Verlies hierbij je winstmarges logischerwijs niet uit het oog. 

Advertenties: kies voor de juiste prikkels

Stimulatie van extra klikken doe je via het toevoegen van advertentie-extensies. Denk aan een Black Friday extensie waardoor mensen direct op de actiepagina kunnen komen. Indien mogelijk kun je er ook voor kiezen om je kortingscode in de extensies te verwerken. Deze kun je als promotie-extensie toevoegen. Om je doelgroep op de hoogte te houden van de ingangsdatum van jouw Black Friday knaller is het ook een mooie optie om een countdown toe te voegen aan je ads. Hierdoor verhoog je het gevoel van urgentie en het fear-of-missing-out gevoel. 

 

Bovenstaande take-aways helpen je om de belangrijkste voorbereidingen voor Black Friday te treffen. Ook volgend jaar op tijd starten met de juiste optimalisaties? Online Klik helpt je graag verder!