De eerste indruk telt. Dat geldt niet alleen voor een eerste date of sollicitatiegesprek, maar ook voor hoe je website in Google overkomt op een potentiële bezoeker. De titels en meta descriptions van je webpagina’s, ook wel de meta snippet genoemd, moeten op zo een manier geschreven worden dat ze op een positieve manier de aandacht trekken, maar uiteindelijk ook zorgen voor een mooie positie in de organische zoekresultaten! Idealiter moet je de perfecte meta snippet schrijven.
Titels en meta descriptions als visitekaartje
Wanneer je een zoekopdracht in Google invoert, krijg je tien verschillende resultaten te zien. Het is daarom zaak om tussen die tien resultaten je visitekaartje af te geven, aangezien de meta snippet het eerste is wat iemand leest. Wanneer je niet opvalt of een slordige meta snippet gebruikt, zullen uiteindelijk minder mensen op je website klikken. Dit leidt tot de vraag: wat is dan dé perfecte titel en meta description? Bestaat deze überhaupt wel? Met de tips hieronder kun je je meta snippets tot in de perfectie aanpassen of nieuwe pakkende titels en descriptions schrijven.
Waar wordt mijn meta snippet op beoordeeld?
- Lengte pagina titel en description: Zoals wellicht al bij velen bekend is, worden titels of meta descriptions die te lang zijn afgebroken door Google. Je hebt dan geen strakke meta snippet, maar een lelijke afkapping die zeker niet in het oog zal springen bij gebruikers. Zorg dus voor de juiste lengte van je pagina titels en descriptions.
- Relevantie: Een prachtige titel en meta description ingevoerd maar deze wordt niet vertoond? In dat geval kan het zijn dat Google je meta snippet niet relevant genoeg vindt en daarom informatie vertoont die volgens Google wel relevant is. Zorg dus voor een relevante meta snippet! Idealiter zet je het belangrijkste zoekwoord aan het begin van je titel of meta description.
- Zet bezoeker aan tot actie: Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen een call-to-action (CTA) in een meta snippet en de (hogere) positie in Google. Probeer dus altijd een CTA in je meta snippet te verwerken. In Nederland worden combinaties met kopen, bekijken, shoppen en bestellen het vaakst gebruikt.
- Unique Selling Point (USP): Het maken van een perfecte meta snippet is een kunst. Je moet als het ware iemand verleiden om op je zoekresultaat te klikken. Het is toch een soort verkooppraatje wat je moet houden. Neem daarom altijd een USP mee in je beschrijving. Waarom zou iemand op jou site moeten klikken en niet op de resultaten van je concurrenten? Dikke tip: een term als “Gratis Verzending” doet het hier in Nederland altijd goed.
Highlight je USP met een opsommingsteken. Uit onderzoek blijkt dat hoger rankende zoekresultaten significant vaker een opsommingsteken gebruiken, zoals een vinkje of verticale streep.
Mocht je, net als in het voorbeeld hierboven, de voorgaande punten hebben verwerkt in alle titels en meta descriptions van je website, dan zit je dicht tegen de perfectie aan. Maar of het dé perfecte meta snippets zijn geworden, dat is voor ons een vraag en voor Google een weet! Is er immers niet altijd ruimte voor verbetering?