Apple heeft onlangs enkele belangrijke wijzigingen aangekondigd met de nieuwe iOS 14 update. Deze update kan impact hebben op de marketinginspanningen van jouw bedrijf en daarom vertellen we je graag meer over deze update en de gevolgen ervan op het gebied van Social Advertising.
In de online marketing is het belangrijk voor bedrijven om zo gericht mogelijk mensen te kunnen bereiken en een zo relevant mogelijke doelgroep op te bouwen. Hiertegenover staat dat Social Media gebruikers graag voor hen zo relevant mogelijke content voorbij zien komen, zodat hun ervaring zo persoonlijk mogelijk is. Het maken van persoonlijke advertenties is hier van groot belang, zolang dit gepaard gaat met een gewaarborgde gebruikersprivacy. De nieuwe update van Apple zorgt ervoor dat het maken van persoonlijke advertenties en het bereiken van jouw relevante doelgroep moeilijker wordt gemaakt.
Wat houden iOS 14-wijzigingen in?
Het besturingssysteem van Apple wordt regelmatig voorzien van een update. iOS 14 is de meest recente versie. De iOS 14 versie komt beschikbaar voor bijna alle iPhones nieuwer dan de iPhone6 generatie. Een belangrijke wijziging van de iOS 14 update heeft invloed op de gebruikersprivacy. De gebruiker wordt nu meer in bescherming genomen door Apple. Voor appontwikkelaars is het vanaf de iOS 14 update verplicht om toestemming te vragen aan gebruikers om gegevens te mogen delen met derden.
Wat voor gevolgen kan dit hebben voor bedrijven?
De impact op de gebruikersprivacy zorgt ervoor dat we mensen via bijvoorbeeld Facebook Advertising minder effectief kunnen bereiken. Het algoritme van Facebook wordt dadelijk beperkt, waardoor:
- Bedrijven minder inzicht krijgen in campagneprestaties
- Het lastiger wordt om in te stellen wie jouw advertentie te zien krijgt
- Het instellen van advertentiebudgetten moeilijker wordt
Uiteindelijk kunnen bovenstaande gevolgen ervoor zorgen dat de campagneprestaties afnemen, doordat het lastiger is om advertenties te personaliseren waardoor de kosten kunnen toenemen wanneer je er als bedrijf niet goed op anticipeert. Met name voor MKB-bedrijven, voor wie het gebruik van gegevens van hun klanten erg belangrijk is, kan het moeilijker worden om een effectieve Facebook strategie op te zetten.
Welke gevolgen heeft dit voor de Facebook marketeers?
Zoals gezegd zullen bedrijven en met name marketeers de impact van de update merken. Maar waar worden marketeers nu precies in beperkt?
- De Remarketing mogelijkheden worden beperkt. Het wordt moeilijker om mensen die al contact hebben gehad met jouw bedrijf (via een advertentie of de website) op effectieve wijze opnieuw te benaderen.
- Binnen Facebook kun je als marketeer nog maar maximaal 8 conversiegebeurtenissen instellen waarop je kan sturen en optimaliseren. Dit zijn conversies zoals ‘Toevoegingen aan Winkelwagentje’, ‘Aankopen’ en ‘Ingevulde Contactformulieren’. Belangrijk dus om hoofd KPI’s vast te stellen en een gedegen Facebook strategie op te zetten.
- De kans is aanwezig dat we minder conversies terug gaan zien in de rapportages dan waar Facebook daadwerkelijk aan heeft bijgedragen.
- Het controleren van een ‘frequency cap’ wordt moeilijker gemaakt, omdat je minder inzicht hebt in de statistieken van belangrijke doelgroepen, zoals websitebezoekers.
- Het instellen en monitoren van budgetten en de kosten per actie zijn moeilijker vooraf vast te stellen. Gedurende de campagnes wordt ook het optimaliseren moeilijker gemaakt, omdat je minder inzicht hebt in de kosten per actie.
Vragen of een keer sparren?
Het is afwachten wat de exacte impact van de nieuwe iOS 14 update van Apple gaat zijn, maar het is goed om ervan op de hoogte zijn en campagneresultaten in de gaten te houden. Er is tegenwoordig veel te doen rondom privacy, dus wij houden je graag up-to-date. Heb jij vragen over de nieuwe iOS 14 update of wil je graag eens samen sparren over jouw online resultaten? Wij nodigen je graag uit voor een kop koffie!