Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat aan de slag met SEO om je organische zichtbaarheid binnen Google te verbeteren. Super! Misschien ga je hier zelf mee aan de slag, of misschien heb je de hulp van een bureau ingeschakeld. In beide gevallen is het handig om te weten hoe je start met SEO. Het antwoord daarop is simpel: met een zoekwoorden onderzoek! In deze blog lees je waarom een zoekwoorden onderzoek zo belangrijk is, hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert en hoe je Chat GPT hiervoor kunt gebruiken.
Inhoudsopgave
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Zoals de naam al doet vermoeden is een zoekwoorden onderzoek een onderzoek naar relevante zoekwoorden voor jouw business. Deze relevante zoekwoorden zijn een combinatie van long tail én short tail zoekwoorden en variaties hierop. Ook let je hierbij op zoekwoorden met verschillende zoekintenties. Bij een zoekwoorden onderzoek worden al deze zoekwoorden in kaart gebracht met behulp van verschillende tools, het kijken naar concurrenten in de markt en het gebruik van je huidige data.
Een zoekwoorden onderzoek an sich zegt eigenlijk nog niet zoveel: je hebt tot nu toe enkel de data verzameld. Vervolgens is het tijd voor het schoonmaken en analyseren van deze data! Zeker voor de zoekwoorden verkregen uit tools of uit je huidige data is het goed om deze door te spitten en hier de relevante zoekwoorden uit te filteren. Bepaal je focus zoekwoorden door te kijken naar zoekvolumes, concurrentie, zoekintentie en stel een divers palet vast met zoekwoorden die voor jou relevant zijn!
Het belang van een grondig zoekwoorden onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek is de basis voor jouw SEO strategie. Het onderzoek geeft je inzicht in zoekwoorden op de markt, die je zelf nog niet gebruikt, maar ook in zoekwoorden waar je momenteel goed op presteert. Met deze inzichten kun je gegronde beslissingen nemen over zoekwoorden waar jij op wilt focussen.
Voer je geen zoekwoorden onderzoek uit, maar ga je direct met SEO aan de slag? Misschien focus je wel op de verkeerde zoekwoorden, of mis je zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Dat wil je natuurlijk niet! Start daarom met een zoekwoorden onderzoek voor een gegronde basis én als document waar je op terug kunt vallen.
5 Tips voor het uitvoeren van jouw zoekwoorden onderzoek
1. Verplaats je in je doelgroep
Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal! Verplaats je in je doelgroep om je te kunnen inbeelden waar je doelgroep op zoekt binnen Google. Bied je bijvoorbeeld een hele specifieke en complexe dienst aan? Dan kan het zomaar zijn dat mensen zoeken op een omschrijving daarvan, maar niet op de naam van jouw product of dienst zelf. Dit zijn zaken waar je achter komt als je je in je doelgroep verplaatst.
2. Spar met je collega’s
Wanneer je zelf een zoekwoorden onderzoek gaat uitvoeren, begin je met het nadenken over zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Brainstorm of spar hierover met collega’s of je compagnon, misschien hebben zij nog meer ideeën!
3. Maak gebruik van verschillende tools
Om een zo compleet mogelijk beeld van alle relevante zoekwoorden te krijgen, is het raadzaam om verschillende tools te gebruiken, zoals SEMrush, Google Ads zoekwoordplanner, Answer the Public, Google Search Console, maar ook Chat GPT.
4. Bekijk de suggesties van Google
Google geeft je suggesties wanneer je een zoekopdracht intypt, maar ook wanneer je een zoekopdracht hebt uitgevoerd, worden er suggesties gegeven van zoekopdrachten waar anderen op hebben gezocht. Hier kun je veel uit halen!
5. Analyseer je concurrenten
Neem een kijkje op de website van je concurrenten. Welke pagina’s hebben zij? Op welke zoekwoorden nemen zij een ranking in? Hier kun je zeker inspiratie uit halen!
Chat GPT gebruiken voor jouw zoekwoorden onderzoek
Het kan je niet ontgaan zijn: Chat GPT. Deze chatbot is enorm populair en geliefd bij marketeers, maar ook daarbuiten. Ook voor je zoekwoorden onderzoek kun je Chat GPT gebruiken. Laat de chatbot bijvoorbeeld een lijst opstellen met zoekwoorden gerelateerd aan jouw onderwerp, dienst of product. Ook kun je Chat GPT jouw zoekwoorden laten clusteren op basis van zoekintentie waardoor jij gemakkelijker het overzicht behoudt.
Let op: Je kunt de resultaten uit Chat GPT natuurlijk niet zomaar kopiëren! Loop de resultaten altijd zelf nog door en beoordeel deze. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de chatbot de zoekintentie van een specifieke zoekopdracht niet goed kan inschatten.
Aan de slag met actiepunten uit jouw zoekwoorden onderzoek
Wanneer je jouw zoekwoorden onderzoek hebt afgerond en hebt bepaald wat jouw focus zoekwoorden zullen zijn, kun je deze zoekwoorden gebruiken voor content creatie, content optimalisatie, linkbuilding, maar bijvoorbeeld ook voor het optimaliseren van jouw interne linkstructuur.