Ineens heb je hét business idee waar je vertrouwen in hebt! Enthousiast begin je een website, om extra verkeer naar de site te genereren zet je ook meteen een Google Ads account op. Je wilt direct beginnen, dus je zet de eerste campagne op. Ineens moet je kiezen tussen verschillende biedstrategieën. Je begrijpt er niks van en na enkele minuten geef je de hoop op, morgen weer een dag.
Wanneer je bezig bent met het opzetten van Google Ads campagnes zal je op een gegeven moment een keuze moeten maken tussen verschillende biedstrategieën. Je kunt kiezen om handmatige CPC’s in te stellen. In dat geval kun je per zoekwoord zelf precies instellen hoeveel je wilt bieden. Echter is het ook mogelijk om dit proces door Google te laten automatiseren. Welke verschillende mogelijkheden er zijn en hoe deze ingezet kunnen worden, leggen we hieronder uit.
De verschillende bied strategieën
Zoals eerder al genoemd is ‘Handmatige CPC’ één van de opties. Biedingen zullen bij deze optie handmatig doorgegeven moeten worden. Gebaseerd op jouw kwaliteitsscore en wat andere adverteerders bieden, zal de positie van jouw advertentie bepaald worden. Een té laag bod kan ervoor zorgen dat jouw advertentie helemaal niet tevoorschijn komt. Dit kan tijdrovend werk worden, maar daar heeft Google iets op bedacht: Automatische biedstrategieën. Er zijn in Google Ads acht verschillende opties.
- Doel-CPA
- Doel-ROAS
- Klikken maximaliseren
- Aantal conversies maximaliseren
- Locatie van doelzoekpagina
- Overtreffingspercentage
- Verbeterde CPC
- Doelvertoningspercentage
Hoe werken de verschillende opties
- Doel-CPA: CPA staat voor ‘kosten per conversie’. De biedoptie doel-CPA probeert zoveel mogelijk conversies te behalen, terwijl er een target CPA aangehouden wordt. Dit target bepaal je zelf;
- Doel ROAS: ROAS staat voor ‘return on ad spend’ . Deze biedstrategie probeert zoveel mogelijk opbrengst binnen te halen, met een ROAS target die zelf ingesteld dient te worden;
- Klikken maximaliseren: Deze automatische biedstrategie stelt Google Ads in staat om zoveel mogelijk klikken naar de website te maximaliseren tegen het ingestelde budget;
- Aantal conversies maximaliseren: Deze biedstrategie probeert zo veel mogelijk aankopen te realiseren voor het budget wat ingesteld wordt;
- Locatie van doelzoekpagina: Google Ads zal de biedingen automatisch naar boven of beneden aanpassen om er voor te zorgen dat de advertentie bovenaan komt te staan;
- Overtreffingspercentage: Deze strategie zorgt er voor dat jouw advertentie automatisch een hogere positie behaalt t.o.v. een concurrent die jij zelf bepaalt;
- Verbeterde CPC: Dit is een biedstrategie die het bod automatisch verhoogt zodra de kans op een conversie groter is. De gemiddelde CPC zal echter wel onder de maximum CPC blijven;
- Doelvertoningspercentage: Deze manier van slim bieden zorgt er voor dat biedingen zo aangepast worden dat advertenties weergegeven worden. Je kunt voor verschillende doelen kiezen.
Voor- en nadelen Smart bidding
Er zijn enkele veel situaties waar smart bidding dé uitkomst is. Echter is het goed om te weten wat de voor en nadelen zijn. We gaan uit van biedstrategieën die sturen op conversies (CPA/ROAS/aantal conversies maximaliseren).
Het grootste nadeel van overstappen naar deze automatische biedstrategieën is de periode van inschakelen. De smart bidding methodes zijn gebaseerd op een algoritme van Google in de backhand. Echter heeft dit algoritme vaak tijd nodig om ‘te leren’. Hierdoor kan het voorkomen dat in de beginfase de biedstrategieën nog niet optimaal functioneren.
Wanneer de eerste periode voorbij is, zal het algoritme naadloos kunnen bepalen welke zoekopdracht een hogere kans op converteren heeft. Door automatisch de targeting te bepalen zullen er meer klanten binnen gehaald worden voor hetzelfde budget. Daarnaast doet het algoritme het grote en vuile werk, waardoor jij als marketeer meer tijd hebt om op strategisch niveau na te denken.
Welke biedstrategie het beste bij jouw bedrijf past is van vele factoren afhankelijk. Er is geen ‘one-size fits all strategie’ die op elke situatie toegepast kan worden. Ondanks dat er veel geautomatiseerd wordt, is het vooral belangrijk om zelf na te blijven denken en logische stappen te maken.
Wij snappen dat het inzetten van deze automatische biedstrategieën lastig kan zijn. Heb je nog vragen over dit onderwerp? Wij geven graag advies, neem hierover vrijblijvend contact met ons op.