Blog

Privacy en data: Server Side Tracking & Consent Mode V2 uitgelegd

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor Frankwatching.

 

In een tijd waarin privacy een cruciale rol speelt en gebruikers steeds meer controle eisen over de verzameling van hun gegevens, staan we als marketeers voor een uitdaging: hoe kunnen we waardevolle inzichten verkrijgen zonder de privacy van de gebruiker te schenden? Server Side Tracking en Consent Mode V2 zijn twee krachtige tools die hierop een antwoord bieden, en die de weg banen naar verantwoorde en wettelijk conforme dataverzameling in de digitale wereld.

 

Consent Mode V2, de nieuwste versie van Google’s privacytool, brengt momenteel grote veranderingen teweeg in de manier waarop marketeers gegevens verzamelen en gebruiken. Met een sterke nadruk op transparantie en gebruikerscontrole stelt Consent Mode V2 bedrijven in staat om gegevens te verzamelen binnen de grenzen van toestemming van gebruikers. Dit bevordert een situatie waar zowel marketeers als gebruikers profiteren: marketeers krijgen waardevolle inzichten terwijl gebruikers hun privacy behouden.

 

Wat is de rol van Server Side Tracking (hierna SST) in dit verhaal? In tegenstelling tot traditionele client-side tracking, waarbij gegevens rechtstreeks vanuit de browser van de gebruiker worden verzameld, verplaats je met SST het dataverzamelingsproces naar de server van de adverteerder. Deze verschuiving biedt niet alleen meer controle over gegevens, maar ook een verhoogde mate van privacybescherming voor gebruikers, omdat je zelf in de hand hebt welke gegevens je deelt met een derde partij.

 

In deze blog duiken we dieper in op Consent Mode V2 en SST. We leren je wat SST inhoudt, hoe het werkt en waarom je er als online marketeer mee aan de slag moet gaan. We vertellen je de concrete voordelen van SST en hoe het de manier van gegevensverzameling verandert. Daarnaast verkennen we ook Consent Mode V2: we geven uitleg over de inhoud, hoe het wordt toegepast en waarom het een essentiële tool is. We brengen je de voordelen en mogelijke nadelen van Consent Mode en laten je zien hoe deze benadering voldoet aan de eisen van de privacywetgeving.

Wat is Server Side Tracking (SST)?

Server Side Tracking is een benadering van gegevensverzameling waarbij trackingcodes, of tags in het geval van Server Side Tagging, worden uitgevoerd op de server van een website of app in plaats van op de apparaten/browsers van gebruikers. Deze methode verplaatst de verwerking van gebruikersinteracties naar de server, waardoor de belasting van de website wordt verminderd, de prestaties worden verbeterd en je zorgt voor een privacy-bewuste site. In een tijd waarin privacy steeds meer prioriteit krijgt, is dat absoluut geen overbodige luxe. 😉

 

Er zijn diverse maatregelen getroffen waardoor gegevensverzameling steeds lastiger wordt. Denk aan de komst van de GDPR (Algemene verordening gegevensbescherming), het toenemende gebruik van trackingpreventie door browsers en grote partijen als Apple (Safari & IOS 17 update). Het wordt hierdoor steeds uitdagender om nauwkeurige gegevens te verzamelen van jouw website gebruikers. Nu ook Google bezig is met het uitfaseren van third-party cookies is het tijd om actie te ondernemen. Maar hoe doe je dit?

 

Een oplossing die veel wordt gebruikt is Server Side Tagging middels Google Tag Manager. Hiermee neem je afscheid van third-party cookies en stuur je gegevens direct door naar jouw eigen server. Het verschil tussen standaard tracking (client-side) of server side tracking is dat je in plaats van trackingpixels en cookies rechtstreeks in de browser van je bezoekers plaatst, gegevens eerst naar je eigen server stuurt. 

 

Stel je voor: je bent een bedrijf dat elektronische apparaten verkoopt via een webshop. Een gebruiker die op zoek is naar een nieuwe smartwatch vindt jouw bedrijf middels een Google Ads advertentie. Deze gebruiker heeft nog wat vragen, dus vult een contactformulier in. Waarbij client-side tracking de gegevens direct met Google Ads (en andere third-party cookies op jouw website) gedeeld worden, verstuur je het nu eerst naar je eigen server. Vanuit daar bepaal jij welke data je deelt met in dit geval Google Ads, maar ook andere platformen.

Waarom aan de slag met SST?

Server side tracking biedt verschillende voordelen ten opzichte van client side tracking. Hieronder benoemen we een paar redenen/voordelen waarom je ermee aan de slag zou moeten gaan:

 

  • Verbeterde gegevensverzameling: SST voorkomt dat gegevens worden beïnvloed door adblockers of client-side scripts die gebruikers mogelijk hebben geïnstalleerd. Daarnaast zorgt de verdwijning van third-party cookies ook voor een enorme impact op jouw gegevensverzameling. Met behulp van server-side tracking krijg je meer nauwkeurige en betrouwbare gegevens over het gedrag van je gebruikers.
  • Privacy en beveiliging: Middels SST kun je de gegevens van jouw bezoekers veiliger verwerken, omdat deze gegevens niet direct worden blootgesteld aan de browser van de gebruiker. Dit helpt bij het voldoen aan de wetgeving zoals de AVG.
  • Schaalbaarheid: Server-side tracking kan beter schaalbaar zijn dan client-side tracking, vooral bij het verwerken van grote hoeveelheden verkeer. Door tracking op de server uit te voeren, kun je beter omgaan met piekbelastingen en de algehele prestaties verbeteren.
  • Flexibiliteit: Je hebt meer controle over hoe en welke gegevens worden verzameld en verwerkt. Je kunt je eigen logica implementeren om te bepalen welke gebeurtenissen jij wilt tracken. Daarnaast kun je ook bepalen met welke platformen je gegevens uitwisselt en hoe je dit doet.
  • Compatibiliteit: SST kan gemakkelijk worden geïntegreerd met verschillende backend-systemen en platforms, waardoor het eenvoudiger wordt om gegevens & de performance van jouw campagnes te monitoren.

 

Wat is Consent Mode V2?

De deadline is inmiddels al verstreken, maar begin dit jaar kondigde Google haar nieuwe toestemming modus aan. Consent Mode V2 is een update van de standaard Consent Mode. Het is ontworpen om website-eigenaren te helpen bij het veilig verzamelen van gegevens over gebruikers die daarvoor toestemming hebben gegeven middels een cookiebanner. Wanneer een gebruiker ervoor kiest om alle cookies te weigeren, ben jij als website-eigenaar verplicht om geen enkele vorm van tracking bij deze gebruiker te plaatsen.  Met deze oplossing voldoe je aan de privacyregelgeving in Europa.

Hoe werkt Consent Mode V2?

  • Instellen van Consent Mode V2: Om deze functionaliteit in te stellen, heb je Google Tag Manager nodig op je website. Je kunt hier bijvoorbeeld een tag implementeren van een CMP partij als Cookiebot. Vervolgens moeten de juiste instellingen worden geconfigureerd binnen Google Tag Manager.

 

  • Toestemmingsstatus bepalen: Wanneer een gebruiker op jouw website komt, bepaalt de Consent Mode V2 de toestemmingsstatus van de gebruiker met betrekking tot het verzamelen van gegevens en het plaatsen van cookies. Dit wordt gedaan op basis van de voorkeuren die de gebruiker heeft ingesteld middels de cookiebanner op jouw website.

 

  • Aanpassen van tracking-tags: Met CM V2 kun je tracking-tags aanpassen op basis van de toestemmingsstatus van de gebruiker. Dit betekent dat je kunt bepalen welke tags wel of niet getriggerd worden op basis van de toestemming van jouw bezoekers. Als een gebruiker geen toestemming geeft voor het plaatsen van cookies, dan worden relevante tracking-tags uitgeschakeld.

 

  • Gegevens minimaliseren: Gegevens worden ook geminimaliseerd voor gebruikers die geen toestemming hebben gegeven voor het verzamelen van gegevens. Dit betekent dat alleen essentiële/noodzakelijke gegevens worden verzameld en verwerkt voor dergelijke gebruikers.

 

  • Consent modelling: Je zult helaas een deel van je data mislopen door gebruikers die cookies weigeren op jouw website. Hiervoor heeft Google een oplossing bedacht, namelijk consent modelling. Dit proces begint met het identificeren van de toestemmingsstatus van de gebruiker. Wanneer een gebruiker alles toestaat is er niets aan de hand. Mocht een gebruiker alles weigeren, dan komt deze modelling om de hoek kijken. Op basis van historische gegevens, gebruikers die de cookies wel accepteren, algoritmes en ‘cookieless pings’ kan het gedrag van deze geweigerde gebruiker ingeschat worden een worden jouw conversies aangevuld door deze modellering. Helaas omvangt deze techniek alle data die je misloopt wanneer een gebruiker de toestemming weigert, maar afhankelijk van het type conversie wordt er een deel gemodelleerd.

Waarom heb je Consent Mode V2 nodig?

Consent Mode V2 is essentieel (en verplicht sinds maart!) vanwege de groeiende nadruk op privacy en gegevensbescherming. Met de toenemende bezorgdheid van gebruikers en strengere wetgeving, biedt CM V2 website eigenaren een manier om te voldoen aan deze voorschriften. Door gebruikers controle te geven over hun toestemming voor het verzamelen van gegevens en het gebruik van cookies en tracking technologieën, minimaliseert het het risico op boetes en juridische geschillen.

 

Daarnaast lezen we steeds meer artikelen dat Google vanaf mei ook zelf controles gaat uitvoeren. 1 op de 4 websites wordt gecontroleerd op de implementatie van Consent Mode V2. Voldoe je niet aan de eisen? Dan dreigt Google met het pauzeren van conversie-metingen of zelfs het opschorten van bijvoorbeeld jouw Google Ads account. Het is dus ontzettend belangrijk om deze functionaliteit geïmplementeerd te hebben op jouw website. Enerzijds zodat je veilig omgaat met de gegevens van jouw websitebezoekers en je voldoet aan de regelgeving, anderzijds zodat jouw online marketing campagnes geen risico lopen.

Wat zijn de voordelen van Consent Mode V2?

  • Privacy compliance: Je voldoet aan de wetgeving zoals de AVG door gebruikers controle te geven over hun toestemming.
  • Gebruikers vertrouwen: Je vergroot het vertrouwen bij jouw website bezoekers door transparantie en controle over jouw manier van gegevensverzameling.
  • Gegevens minimalisatie: Beperk de verzameling van gegevens tot het strikt noodzakelijke wanneer een gebruiker ervoor kiest om de toestemming te weigeren.
  • Aanpasbare tags: CM V2 biedt flexibiliteit om tracking-tags aan te passen op basis van de toestemming van de gebruiker.

Meer weten over de mogelijkheden van Server Side Tracking & Google Consent Mode V2? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder om samen naar een passende oplossing te zoeken!