Blog

Alle social media en Google ads banner formaten van 2023

Het online marketing landschap verandert voortdurend. Zo ook alle formaten voor social media marketing. Weet je door de vele veranderingen niet meer welke formaten je waarvoor moet gebruiken? In deze blog hebben we ze allemaal overzichtelijk op een rijtje gezet!

Inhoudsopgave

Advertentieformaten

Facebook

Onderstaande afbeelding toont alle mogelijke formaten welke je nodig hebt om het beste uit je Facebook pagina te halen, zowel organisch als paid.

Facebook cheat sheet

Organisch & ads

Formaat

 

Pixel

Profielfoto

Vierkant (1:1)

1080 x 1080

Coverfoto

Liggend

820 x 312

Foto

Vierkant (1:1)

1080 x 1080 *

Foto

Liggend (16:9)

1200 x 628

Carrousel (min. 2 slides)

Vierkant

1080 x 1080

Foto & Video

Story (9:16)

1080 x 1920

Video

Vierkant (1:1)

1080 x 1080

Video

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

Video

Liggend (16:9)

1200 x 628

Instagram

Benieuwd welke formaten je nodig hebt om aan de slag te gaan met Instagram óf dit zo optimaal mogelijk in te kunnen zetten? Wij hebben ze voor je in een handig overzicht gezet.

IG cheat sheet

Organisch & ads

Formaat

 

Pixel

Profielfoto

Vierkant (1:1)

320 x 320

Foto

Vierkant (1:1)

1080 x 1080 *

Carrousel (min. 2 slides)

Vierkant

1080 x 1080

Foto

Story

1080 x 1920

Video

Vierkant (1:1)

1080 x 1080

Video / Reels

Story (9:16)

1080 x 1920

LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke social media platform. Laat je bedrijfspagina professioneel voor de dag komen met de juiste banners en formaten. Bekijk alle LinkedIn formaten in onderstaande visual.

LinkedIn cheat sheet

Organisch

Formaat

 

Pixel

Overig

Profielfoto

Square (1:1)

400 x 400

 

Coverfoto (profiel)

Liggend

1128 x 376

 

Coverfoto (pagina)

Liggend

1128 x 191

 

Foto (bij promotie)

Liggend (16:9)

1200 x 628

 

Foto (zonder promotie)

Vierkant (1:1)

1080 x 1080 

 

Foto (zonder promotie)

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

 

Carrousel (min. 2 slides)

Vierkant

1080 x 1080

 

Document

Liggend (16:9)

1200 x 628

 

Document

Vierkant (1:1)

1080 x 1080 

 

Document

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

 

Video (bij promotie)

Liggend (16:9)

1200 x 628 / 1920 x 1080

 

Video (zonder promotie)

Vierkant (1:1)

1080 x 1080

 

Video (zonder promotie)

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

 

 

Advertenties

Formaat

 

Pixel

Overig

Foto 

Liggend (16:9)

1200 x 628

 

Foto

Vierkant (1:1)

1080 x 1080 

 

Foto

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

 

Document Ads

Liggend (16:9)

1200 x 628

 

Document Ads

Vierkant (1:1)

1080 x 1080 

 

Document Ads

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

 

Carrousel

Vierkant

1080 x 1080

Max. 10 afbeeldingen

Video*

Liggend (16:9)

1200 x 628 / 1920 x 1080

Max. 20 sec. > loop

Max. 10 min.

Video*

Vierkant (1:1)

1080 x 1080

Max. 20 sec. > loop

Max. 10 min.

Video*

Rechthoek (4:5)

1080 x 1350

Max. 20 sec. > loop

Max. 10 min.

Tips voor video ads

  • Pak de aandacht. Toon de boodschap van je advertentie in de eerste 5 seconden van de video. Na vijf seconden verliest de kijker de aandacht.
  • Gebruik een variëteit aan visuals om je boodschap over te brengen. Maak bijvoorbeeld gebruik van illustraties, mensen en tekst om de aandacht van de doelgroep vast te houden.
  • Experimenteer met verschillende videolengtes per doelstelling. Houd de video’s onder de 30 seconden voor bekendheids en overwegingsdoelstellingen.
  • Maak gebruik van ondertiteling (!). Een groot deel van de LinkedIn gebruikers zal je content bekijken zonder geluid.

Pinterest

Pinterest biedt een bron van inspiratie, vooral wanneer het op woninginrichting en accessoires gaat. Met onderstaande afmetingen weet je zeker dat je Pins zo optimaal mogelijk gezien worden!

Pinterest cheat sheet

Organisch & ads

Formaat

 

Pixel

Overig

Profielfoto

Square (1:1)

165 x 165

 

Profiel cover

Horizontal (16:9)

1600 x 900

 

Board cover

Square (1:1)

600 x 600

 

Foto / standaard Pin

Staand (2:3)

1000 x 1500

 

Video

Staand (2:3, 9:16 of 1:1)

1000 x 1500 / 1080 x 1920 / 1080 x 1080

Tijdsduur 0:04 – 15:00

Carrousel 

Staand (2:3 of 1:1)

1000 x 1500

Max. 5 afbeeldingen

TikTok

TikTok biedt meer dan dansjes en challenges voor de jeugd. Ook jouw doelgroep kun je hier prima op bereiken! Houd er bij het maken van advertenties wel rekening mee dat er nog een overlay met onder andere je profiel over je creative verschijnt.

TikTok cheat sheet

Organisch & Ads

Formaat

 

Pixel

Overig

Profielfoto

Square

200 x 200

 

Foto

Story

1080 x 1920

 

Carrousel Ads

Story (9:16)

1080 x 1920

Max. 10 afbeeldingen

Video

Story (9:16)

1080 x 1920

5 – 60 seconden

Snapchat

Alle aanbevolen formaten voor Snapchat ads vind je in onderstaand cheatsheet. 

Snapchat cheat sheet

Organisch & ads

Formaat

 

Pixel

Overig

Profielfoto

Square

500 x 500

 

Foto

Story (9:16)

1080 x 1920

 

Video

Story (9:16)

1080 x 1920

3 – 180 seconden,

< 30 seconden aanbevolen

Spotify

Ook hebben wij alle Spotify formaten voor je overzichtelijk verzameld.

Spotify afmetingen cheat sheet 2023

Organisch & ads

Formaat

 

Pixel

Overig

Profielfoto

Square (1:1)

750 x 750

 

Header foto

Liggend

2660 x 1140

 

Artwork

Square (1:1)

1500 x 1500

 

Ad afbeelding

Liggend

800 x 435

Max. 100 KB

Leaderboard afbeelding

Liggend

728 x 90

Max. 100 KB

Overlay (mobile)

Staand

630 x 920

 

Google Ads

Naast de diverse social media kanalen, kan Google Ads uiteraard niet in dit rijtje ontbreken. In één handige cheatsheet ben je op de hoogte van de diverse mogelijkheden en formaten binnen Google Ads.

Ads

Formaat

Pixel

HTML5/JPG

250 x 250

200 x 250

468 x 60

728 x 90

300 x 250

336 x 280

120 x 600

160 x 600

300 x 600

970 x 90

320 x 50

RSA/Discovery

1200 x 628

1200 x 1200

Ook het beste uit jouw online marketing halen?

Jouw campagne van idee tot uitwerking tot in de puntjes uitgewerkt hebben? Onze designafdeling werkt nauw samen met de consultants die de campagnes opzetten, monitoren en optimaliseren. Hierdoor is de campagne over alle kanalen alle kanalen heen perfect op elkaar afgestemd. Vrijblijvend sparren over de mogelijkheden voor een (nieuwe) campagne- of contentplan voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op!