Alle social media en Google Ads afmetingen van 2020 in één overzicht

Alle social media en Google Ads afmetingen van 2020 in één overzicht

Ken je dat? Je bent het hele internet aan het afstruinen, op zoek naar de juiste afbeeldingsformaten voor je Google Display advertentie, maar je vindt niet wat je zoekt. Dit probleem lossen wij maar al te graag voor je op door de ‘up-to-date’ afmetingen voor social media en Google Ads op een rijtje te zetten.

Facebook

Formaten advertenties Pixels
FotoVierkant1080 x 1080*
FotoLiggend1200 x 628
CarrouselVierkant1080 x 1080
FacebookStory1080 x 1920
VideoVierkant1080 x 1080 (1:1)*
VideoLiggend1200 x 628 (16:9)
VideoStory1920 x 1080 (9:16)

 

* Aanbevolen door Facebook

TIP: zorg dat je afbeelding niet meer dan 20% uit tekst bestaat, dat vermindert namelijk de advertentiekwaliteit waardoor je advertentie minder vaak wordt weergeven. Check je hoeveelheid tekst via deze tool: facebook.com/ads/tools/text_overlay


Voorbeeld carrousel

Organische formaten Pixels
ProfielfotoComputer170 x 170
ProfielfotoTelefoon128 x 128
OmslagfotoComputer820 x 312
OmslagfotoTelefoon640 x 3606
EvenementVierkant1920 x 1080
StoryLiggend1080 x 1920

Instagram

Formaten advertenties Pixels
FotoVierkant1080 x 1080 (1:1)
FotoLiggend1080 x 608 (16:9)
FotoStaand1080 x 1350 (4:5)
VideoVierkant1080 x 1080
VideoLiggend1080 x 628
VideoVerticaal1080 x 1350
CarrouselVierkant1080 x 1080
Story1080 x 1920

* Aanbevolen door Facebook


Voorbeelden Instagram formaten

Organische formaten Pixels
Profielfoto180 x 180
FotoVierkant1080 x 1080
FotoLiggend1350 x 608
FotoStaand1080 x 1350
VideoVierkant1080 x 1080
VideoLiggend1080 x 628
VideoVerticaal1080 x 1350
Story1080 x 1920

LinkedIn

Formaten advertentiesPixels
Foto1200 x 627
Carrousel1080 x 1080
Video1920 x 1080

 

Organische formaten Pixels
ProfielFoto400 x 400
Profiel Banner1536 x 768
Pagina Foto400 x 400
PaginaBanner1536 x 768
PostAlleen foto1040 x 640
PostMet link1200 x 628

Pinterest

Formaten advertenties Pixels
Standaard pin1000 x 1500 (2:3)
Video standaardbreedteVierkant1080 x 1080
 Verticaal1080 x 1920 (9:16)

1080 x 1620 (2:3)

Video gesponsordVierkant1080 x 1080
 Verticaal1920 x 1080 (16:9)
Carrousel gesponsord2-5 images1080 x 1080 (1:1)

1000 x 1500 (2:3)


Voorbeelden Pinterest video’s op standaardbreedte

Organische formatenPixels
Profielfoto165 x 165
Board display222 x 150
Standaard pin1000 x 1500 (2:3)

YouTube

Formaten Pixels
OmslagfotoMobiel

Desktop

1546 x 423

2560 x 1440

Display ads300 x 250
In-video overlay480 x 70
Begeleidende banner300 x 250
Skippable video ad6 – 20 seconden
Non-skippable video ad12 sec – 3 min

(30 sec. aanbevolen)

Bumber video ad6 seconden
Standaard video1280 x 760

 

Wanneer je een YouTube video ontwikkelt, is het belangrijk om ook goed na te denken over logo, ondertiteling en waar de skip button over de video verschijnt.

Tik Tok

FormatenPixels
Profielfoto200 x 200
Video1080 x 1920

Display Responsive Ads & Smart Display

  • Afbeeldingen: 1200 x 1200 en 1200 x 628 (max 20% tekst). Je kunt in totaal 15 verschillende afbeeldingen toevoegen. Wij adviseren om minimaal 5 afbeeldingen toe te voegen.
  • Logo: 1200 x1200 en 1200 x 300. Heb je een logo met veel letters, dan kun je bijvoorbeeld ook je favicon toevoegen.

TIP: De kleurstijlen in een responsive display ad kun je zelf bewerken. Gebruik bijvoorbeeld Pixeur om snel en makkelijk je kleurcodes te kopiëren.


Voorbeelden van responsive display ads


Display banners (non-responsive)

HTML banners hebben aparte richtlijnen, zoals het aantal keer dat de banner mag “afspelen” . Je kunt statische of HTML5 banners met verschillende tools zelf ontwikkelen of laten maken. De meest gebruikte afmetingen zijn:

  • 336 x 280
  • 300 x 250
  • 970 x 250
  • 728 x 90
  • 300 x 600
  • 160 x 600
  • 120 x 20
  • 168 x 28
  • 216 x 36

G-mail

FormatenPixels
Marketingafbeelding1200 x 628

1200 x 1200

Catalogus producten1200 x 628

1200 x 1200

Logo1200 x 1200

 

Je kunt ook je YouTube video inladen in je G-mail advertenties, welke worden getoond wanneer iemand de ad heeft opengeklapt.

Slimme Shopping advertentie

Deze zet je in voor personen die nog geen specifiek product hebben bekeken, maar wel op je website zijn geweest.

  • 1200 x 628 pixels en niet meer dan 20% tekst in de afbeelding.
  • Logo: wanneer deze nog niet in je Merchant center zit.

 Hopelijk zorgen deze opsommingen ervoor dat je jouw kostbare tijd niet meer verspilt aan het doorspitten van het internet, op zoek naar de juiste afmetingen :-).