Snapchat is inmiddels een welbekende app op mobiele telefoons. De app maakte het voor het eerst mogelijk om foto’s en filmpjes naar vrienden te sturen, welke maar voor een beperkte tijd zichtbaar zijn en vervolgens verdwijnen. De optie tot het gebruik van allerlei verschillende filters zorgt voor veel hilariteit onder gebruikers: Het is natuurlijk erg grappig wanneer je gezicht verandert in een hondje met een enorm lange tong.
Echter is Snapchat allang niet meer alleen een medium waarop je alleen content kan delen met vrienden en vriendinnen, maar is het ook mogelijk om Snapchat in te zetten als advertentiekanaal. Dit biedt mogelijkheden voor bedrijven die hun doelgroep op een unieke en grappige manier willen bereiken. Wat die mogelijkheden dan precies zijn? Dat lees je allemaal in deze blog!
Wie kan ik bereiken via Snapchat?
Snapchat is in Nederland een minder populair medium dan Facebook en Instagram. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 blijkt namelijk dat 2,4 miljoen Nederlanders gebruik maken van de app, waarvan 1,3 miljoen mensen de app dagelijks gebruiken. Dit betekent dat advertenties op Snapchat relatief minder mensen bereiken. Wanneer we echter kijken naar de verdeling naar leeftijd zien we waarom Snapchat juist van waarde kan zijn voor jouw bedrijf.
Bovenstaande tabel laat zien hoeveel procent van een leeftijdscategorie een bepaald medium gebruikt. Wat opvalt is het grote aantal Snapchat gebruikers onder jongeren. 72% van de jongeren in de leeftijdscategorie 15-19 jaar maakt gebruik van Snapchat, waarmee Snapchat zich in die leeftijdscategorie kan meten met platforms als Facebook en Instagram. Ondanks dat Snapchat dus minder gebruikers heeft in andere leeftijdscategorieën, kan Snapchat uitstekend worden ingezet voor het bereiken van een jongere doelgroep.
Advertentiemogelijkheden
In tegenstelling tot Facebook, Instagram en de meer gangbare advertentieplatforms, biedt Snapchat minder gebruikelijke en daardoor originelere vormen van advertenties:
Snap Ads
Snap ads zijn verticale advertenties die worden vertoond over het hele scherm. Deze advertenties kunnen voor verschillende doelstellingen worden ingezet, zoals het aantrekken van bezoekers naar een website, het installeren van een app of het realiseren van video weergaven.
Deze vorm van adverteren komt het meest in de buurt bij adverteren via platforms als Facebook en Instagram, maar is over het algemeen een stuk effectiever: Het ‘Swipe-up’ ratio op Snapchat, wat dus bijvoorbeeld kan leiden tot een bezoek aan de website, ligt gemiddeld 5x hoger dan het doorklikratio op andere platformen!
Filters
De inzet van filters is meer locatie gebonden, waarbij mensen gebruik kunnen maken van een filter wanneer zij op de vooraf bepaalde locatie zijn. Wanneer de doelstelling van jouw bedrijf is om meer merkbekendheid of support te realiseren, is het creëren van een filter een originele manier om deze doelstelling te bereiken. Bij een ijshockeywedstrijd in Los Angeles kunnen toeschouwers bijvoorbeeld gebruik maken van bovenstaande filter en zo hun support laten zien.
Lenzen
Met een lens kun je als merk op een speelse en grappige manier de bekendheid van je merk vergroten. Energiedrank merk RedBull speelde op een leuke manier in op de juiste doelgroep, door een lens te creëren voor scholieren die studeerden voor hun examens. Een ludieke manier om de merkbekendheid te vergroten onder de doelgroep, waarbij ook nog de functie en identiteit van het merk naar voren komt.
Snapchat heeft dus heel wat te bieden voor bedrijven, maar is wel voornamelijk interessant voor het bereiken van jongeren tot 20 jaar. Het inzetten van Snapchat als advertentiekanaal brengt originele advertentie mogelijkheden met zich mee, waardoor merken zich op een unieke manier kunnen uiten.
Snapchat inzetten voor jouw bedrijf?
Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden en heb je hulp nodig bij de inzet van Snapchat? Neem gerust eens contact op voor meer informatie of kom eens langs om de mogelijkheden van Snapchat voor jouw bedrijf te bespreken!