Blog

8 tips hoe jij je LinkedIn leadgeneratie strategie kan verbeteren

LinkedIn is al een lange tijd hét leadgeneratie kanaal ter wereld. Van alle B2B marketeers gebruikt 89% LinkedIn voor het genereren van leads. Uit onderzoek blijkt dat LinkedIn meer dan twee keer zo veel leads oplevert dan het eerstvolgende social mediakanaal dat ze inzetten. Maar hoe zorg je ervoor dat je je leadgeneratie strategie naar het volgend level tilt? Wij geven je graag 8 tips!

Lead Gen Forms vs. Websiteverkeer

Voordat we de 8 tips op een rij zetten, lichten we eerst nog kort het verschil in resultaat toe tussen de LinkedIn Gen Forms en het realiseren van leads via websiteverkeer. LinkedIn Lead Gen Forms zorgen ervoor dat de gebruiker LinkedIn niet hoeft te verlaten en de gegevens automatisch al worden ingevuld. Dit zorgt voor gebruiksgemak, waardoor de conversieratio’s doorgaans een stuk hoger liggen. De gemiddelde conversieratio van Lead Gen Forms is maar liefst 13%, terwijl de conversieratio van websiteverkeer op 2,35% ligt.

Gezien het potentieel van de Lead Gen Forms binnen LinkedIn geven we je graag 8 tips hoe jij de inzet van jouw LinkedIn Leadgeneratie strategie nog verder kan verbeteren.

1. Zorg voor een sterk aanbod

Een goede introductie in je advertentie moet ervoor zorgen dat de doelgroep weet welke informatie ze ontvangen als ze hun gegevens achterlaten. We hebben maar beperkt ruimte om ze te overtuigen om bijvoorbeeld jouw whitepaper te downloaden. Hieronder een aantal tips hoe jij je boodschap kan versterken:

  • Trigger je doelgroep met een vraag.
  • Houd je boodschap kort met maximaal 140 tekens. Zo voorkom je dat ze je bericht moeten uitklappen door op ‘meer informatie’ te klikken.
  • Wees duidelijk in wat je doelgroep krijgt nadat ze hun gegevens achterlaten.
  • Gebruik je advertentie om de doelgroep te triggeren en je Lead Gen Form om meer context te geven aan de content die je aanbiedt via het Lead Gen Form.

2. Gebruik passend beeldmateriaal

Je moet in de hevige concurrentieomgeving proberen om de aandacht te trekken van je doelgroep. Het gebruik van bijpassende afbeeldingen, video’s en berichten zijn hiervoor cruciaal.

  • Zorg dat de afbeelding of video past bij hetgeen wat je aanbiedt. Bied je een whitepaper aan? Dan is het goed om de whitepaper terug te laten komen in de afbeelding. Promoot je een bepaald product? Laat dat product dan terugkomen in het beeldmateriaal.
  • Gebruik kleur in je afbeelding, aangezien dat de aandacht trekt tijdens het scrollen.
  • Gebruik video’s van maximaal 1 minuut voor de beste CTR.
  • Zet je een Postvak IN advertentie in? Introduceer je dan eerst kort en laat ze weten waarom je contact met ze opneemt. Het is belangrijk dat je dit bericht kort houdt, zodat het persoonlijk aanvoelt.

3. Houd het Lead Gen Form zo kort mogelijk

De leads die voortkomen uit de Lead Gen Forms moeten uiteindelijk opgevolgd worden. Hiervoor heb je bepaalde informatie nodig die we uit het leadformulier halen. Denk hierbij aan naam, bedrijf en functietitel zodat je weet wie je voor je hebt. Het telefoonnummer en emailadres kan je vragen voor de opvolging. Uiteindelijk hebben de Lead Gen Forms de hoogste voltooiingsratio wanneer je 5 of minder vragen in je formulier verwerkt, dus zorg dat het Lead Gen Form niet te lang is.

4. Volg de leads zo snel mogelijk op

Het genereren van leads is stap 1, maar de stap die daarna volgt is net zo belangrijk (of misschien wel belangrijker!). De leads moeten opgevolgd worden en het liefst zo snel mogelijk. Het Lead Gen Form heeft een bedankbericht wat verschijnt nadat iemand zijn gegevens heeft achtergelaten. In deze stap kan je de verwachtingen naar de lead al managen door de stappen te vermelden die volgen. Zorg daarnaast dat de content die ze aanvragen direct beschikbaar is. Gebruik een directe link die je in het Lead Gen Form verwerkt, zodat ze bijvoorbeeld een whitepaper meteen kunnen downloaden.

5. Vervang je Lead Gen Forms regelmatig

LinkedIn adviseert om je LinkedIn Lead Gen Form iedere twee maanden te vervangen. Na 66 dagen zwakt het resultaat normaliter sterk af en worden er minder lead formulieren ingevuld.

6. Zorg dat je LinkedIn Pagina volledig en betrouwbaar is

Voordat iemand via de advertentie naar het Lead Gen Form klikt, kan het zijn dat een potentiële lead eerst naar de LinkedIn Pagina van je bedrijf klikt. Zorg dat deze er dan betrouwbaar uitziet en dat alle informatie over je bedrijf aanwezig is. Hieronder een 3-tal checklist punten:

  • Zorg dat je pagina compleet is: logo, beschrijving, website URL en je overige bedrijfsgegevens.
  • Post regelmatig op je LinkedIn pagina, zodat je pagina er betrouwbaar uitziet en men direct ziet dat je bedrijf veel kennis heeft van de markt waarin je je begeeft. Post dagelijks, of in ieder geval wekelijks.
  • Zorg dat je als bedrijfspagina minstens 150 volgers hebt, want dit wordt als meer betrouwbaar gezien. Heb je dit aantal volgers nog niet? Promoot je pagina tijdelijk totdat je het aantal van 150 volgers hebt bereikt.

7. Combineer Leadgeneratie campagnes met branding campagnes

Leadgeneratie campagnes gecombineerd met branding campagnes zorgen er doorgaans voor dat je conversieratio’s sterk stijgen. Wanneer iemand alleen is benaderd via een leadgeneratie campagne is het conversieratio gemiddeld 0,2%. Is de doelgroep eerder in aanraking gekomen met een branding campagne? Dan is het conversieratio gemiddeld 1,2%. Dat is 6x hoger!

8. We kunnen het niet genoeg zeggen: testen, testen en nog eens testen!

Het geldt voor alle campagnes op het gebied van Social Advertising, maar ook zeker in je leadgeneratie campagnes. Blijf je variabelen testen (maar test één variabele per keer), zoals het beeldmateriaal, advertentieteksten en zelfs Lead Gen Forms vs. Websiteverkeer.

Hulp nodig met het opzetten van jouw LinkedIn Leadgeneratie campagnes?

Ben je al gestart met je LinkedIn Advertising strategie om nieuwe klanten te werven? Of ben je hier nog niet bekend mee, maar voelt dit nu als een gemiste kans? Wij helpen je graag met het verbeteren of opzetten van jouw (B2B) leadgeneratie strategie via LinkedIn. Neem gerust contact op met een van onze Social Advertising specialisten om samen de kansen te bespreken!