6 Gratis tips om een twijfelende klant voor je te winnen

6 Gratis tips om een twijfelende klant voor je te winnen

Heb jij jezelf weleens afgevraagd waarom het ene terras volledig bezet is en het terras ernaast compleet leeg staat? Dit is het gevolg van puur menselijk gedrag. Wanneer we zien dat andere mensen ergens gebruik van maken gaan we er automatisch vanuit dat het wel goed zit. Voor een leeg terras geldt het tegenovergestelde. Wanneer een terras leeg staat gaan we er vanuit dat er iets mis is en dat de plek waar wel mensen zitten overduidelijk de betere keuze is.

We geven 6 tips die je helpen het vertrouwen van twijfelende klanten te winnen en zo van jouw website een vol terras te maken.

Reviews

Reviews laten de waarde van een product of dienst zien door de ogen van eerdere klanten. Een potentiële klant heeft deze waardering nodig om een oordeel te kunnen vormen van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Als honderden voorgangers een positieve ervaring hebben gehad met het bedrijf dan moet het haast wel goed zijn, toch?

Zorg ervoor dat de reviews duidelijk zichtbaar zijn in de head van de website. Dit gedeelte komt namelijk op iedere pagina terug. Op de homepage kun je ervoor kiezen om enkele recente reviews uit te lichten om de overall beoordeling extra kracht bij te zetten.

“Wist jij dat 97% van alle online shoppers reviews gebruikt tijdens het aankoopproces?”

Autoriteit in de markt

We volgen graag mensen waarvan wij denken dat ze meer kennis hebben dan wijzelf. Dit komt omdat we niet houden van onzekerheid, dus als we zelf de kennis niet bezitten zoeken we naar personen of bedrijven die dat naar onze verwachting wel hebben.

Bevindt jouw bedrijf zich in een gecompliceerde branch? Zorg er dan voor dat jullie competenties prominent in beeld zijn om het vertrouwen van de bezoeker te winnen. Competenties kunnen alles zijn van certificeringen tot prestigieuze prijzen die in het recente verleden gewonnen zijn.

de kracht van nu

Hoe langer een potentiële klant moet wachten om een product te ontvangen, hoe zwakker de propositie wordt. In Nederland is het de norm geworden dat wanneer een product vandaag besteld is, het morgen in huis is. In een ideale situatie zouden bedrijven kunnen profiteren wanneer ze aan deze verwachting kunnen voldoen. Echter is dit lang niet voor ieder bedrijf een realistische doelstelling. Zorg er in dat geval voor dat je een eerlijke bezorgdatum of levertijd indicatie communiceert, zodat de bezoeker niet onverwacht teleurgesteld wordt.

de kracht van gratis

Mensen zijn sterk geneigd om iets terug te doen wanneer ze iets krijgen. Dit wordt nog eens extra versterkt wanneer we iets onverwachts, waardevols of persoonlijks ontvangen. We hebben dan simpelweg het gevoel dat we iets verschuldigd zijn, het aloude ‘voor wat hoort wat’. Denk hierbij aan gratis whitepapers of een gratis sample. Het begint altijd met iets te geven.

urgentie

Booking.com is misschien wel het meest gebruikte voorbeeld als het gaat om het creëren van urgentie. Werp één blik op de website en je zult direct de subtiele invloeden zien die aanzetten om direct actie te ondernemen. Het creëren van urgentie blijkt echter pas effectief wanneer de bezoeker al overtuigd is van zijn of haar keuze en wordt vaak pas later in de customer journey ingezet.

“Laatste kans, er is nog maar één kamer over”

“Er kijken momenteel 24 anderen naar dit hotel”

kort & krachtig

Het lezen van een website is een andere ervaring dan het lezen van een boeiend boek. Waar iemand bij het lezen van een boek volledig in het verhaal gezogen wordt en alle aandacht op het verhaal richt,  wordt er op een website door bezoekers gebruikgemaakt van scan- en leesgemak.

Je kunt eenvoudig de aandacht vestigen op focuspunten door te spelen met verschillende lettertypes en groottes. Ook helpt het om delen te arceren of te isoleren in opvallende blokken. Wanneer het voor de bezoekers duidelijk is dat jullie de beste oplossing bieden voor zijn of haar behoefte is het tijd om over te gaan tot actie. Gebruik hiervoor korte & krachtige call to actions om de bezoeker te overtuigen om over te gaan tot actie.

Wil je nog meer te weten komen over welke overtuigingstechnieken je kunt toepassen op jouw website? Kom dan eens langs om te sparren tijdens een goede kop koffie.