5 Google Ads optimalisatietips voor de Google Ads veteraan

5 Google Ads optimalisatietips voor de Google Ads veteraan

Bij Online Klik proberen wij altijd het hoogste rendement uit iedere marketingeuro te halen die we investeren in kanalen zoals Google Ads. Ondanks dat de ontwikkelingen zich in een rap tempo opvolgen, proberen we altijd die ene procent extra rendement te halen. Zeker op accounts met grote budgetten kan dat enorm schelen in kosten.

In deze blog hebben we een selectie gemaakt van een aantal slimme optimalisaties die we inzetten.

1. Single Campaign Portfolio Strategie in combinatie met max. CPC

We zien dat het algoritme van Google steeds betere performance levert ten opzichte van handmatig optimaliseren. Maar ben je klaar wanneer je een ROAS target hebt ingesteld en je ziet dat het algoritme deze heeft behaald?

Heb je veel volume in je campagne? Dan kan je ervoor kiezen om een aparte portfolio per campagne in te zetten. Hierdoor heb je de meest zuivere data van die specifieke campagne. Een ander voordeel ten opzichte van een tCPA/tROAS op campagneniveau is dat je bij een portfolio een max. CPC in kunt stellen. Deze optie is weggestopt:

Bekijk in je Google Ads campagne(s) waar het omslagpunt ligt waar je ROAS sterk naar beneden afwijkt of je CPA niet meer rendabel is. Hierdoor zorg je ervoor dat je je max. CPC onder controle houdt.

Extra tip: Zie je dat je biedstrategie boven target zit? Pas op dat het algoritme niet opeens extra hard ‘gas gaat geven’ om het target te halen. Wanneer je bijvoorbeeld een ROAS target van 400% hebt en de afgelopen 2 weken zit je op 500%, dan kan het algoritme ervoor kiezen om de 2 komende weken op een ROAS van 300% te gaan sturen om vervolgens overall op 400% uit te komen. Dit is te voorkomen om het ROAS target na deze 14 dagen (iets) te verhogen.

2. Bidrule voor Branded Campaigns

Wanneer je ervoor kiest om ook te adverteren op je eigen branded keywords, dan wil je ervoor zorgen dat de CPC’s zo laag mogelijk blijven, aangezien mensen al op zoek zijn naar jouw bedrijf. Een mogelijke reden om te adverteren op je eigen merknaam is dat je op deze manier zelf kunt bepalen wat je wilt communiceren (bijvoorbeeld een actie). Daarnaast kan je ervoor zorgen dat je boven andere adverteerders staat, mochten die op jouw bedrijfsnaam adverteren.

Je kunt hiervoor een ‘klikken maximaliseren’ biedstrategie inzetten voor je campagne. Echter, heb je dan weinig controle (m.u.v. een max. CPC die je kunt instellen). Om hier meer controle over te hebben, kan je met twee bidrules je branded CPC’s slim laten bepalen, bijvoorbeeld:

  • Rule 1: € 0,01 afbieden IF Abs. Top IS is >95%
  • Rule 2: € 0,01 opbieden IF Abs. Top IS is <85%

Met andere woorden: wanneer je in meer dan 95 van de 100 gevallen op #1 staat met je advertentie, dan wordt er € 0,01 van het bod gehaald totdat je in minder dan 85 van de 100 gevallen op #1 staat. Dan wordt het bod weer met € 0,01 verhoogd.

3. Test met locaties / talen die je target

Heb je een klein budget, dan kan je het beste alleen de Taal ‘Nederlands’ targeten:

Daarnaast kan je er ook voor kiezen om alleen mensen te targeten die in bijvoorbeeld Nederland zijn of hier regelmatig zijn:

Test hier met de verschillende opties zoals targeten op alle talen of target ook mensen die interesse tonen in de locaties waar je actief bent.

4. Test met inkopen op upperfunnel search

We zien dat er veel concurrentie is op zoekwoorden met een koopintentie. Echter, is er vaak veel volume op zoekwoorden die hoger in de funnel zitten.  Je kunt deze campagne ook automatiseren door hier te sturen op een soft conversie (bijvoorbeeld een add-to-cart).

Er is vaak nauwelijks concurrentie op upperfunnel zoekwoorden en op deze manier kan je tegen een lage CPC vaak veel verkeer binnenhalen. Bijkomend voordeel is dat deze gebruikers ook in je doelgroepen terecht komen, waardoor je deze kunt gebruiken in je remarketingstrategie.

5. Sluit ‘spammy’ traffic uit via een Google Analytics doelgroep

Er zijn tools zoals Clickcease die claimen niet relevante IP adressen uit te kunnen sluiten, zoals concurrenten en bots die voor extra kosten zorgen. Wat ook een optie is, is door zelf een doelgroep te maken met niet-relevante bezoekers en deze uit te sluiten in de Google Ads campagnes.

Ga via Google Analytics naar Doelgroep -> Gebruikersanalyse. Filter hier het verkeer op traffic vanuit Google Ads. Hier zie je al snel Klant-ID’s met een groot aantal sessies:

Maak van deze doelgroep een lijst met bijvoorbeeld gebruikers met meer dan X sessies en een sessieduur van minder dan X seconden. Je kunt deze doelgroepen altijd testen op performance door ze als doelgroep toe te voegen op je campagnes.

Je kunt deze doelgroepen alleen uitsluiten op search en/of display. Op Google Shopping campagnes kan je geen uitsluitingsdoelgroepen toevoegen.

Doe er je voordeel mee!