Verlies in websiteverkeer? Check je 404-pagina’s!

Verlies in websiteverkeer? Check je 404-pagina’s!

Zie je een opvallende drop in het verkeer naar je website? Schiet dan niet meteen in de stress-modus, maar maak een checklist om de oorzaken af te strepen. Wat zeker niet mag ontbreken in deze lijst? Het nalopen van al je 404-pagina’s. 

Er zijn tal van manieren om 404-pagina’s in kaart te brengen. Google Search Console is bijvoorbeeld een (gratis) tool die je hierbij kan helpen. Nadeel hiervan is dat Search Console niet laat zien op welke externe sites of bronnen deze 404-link ook nog wordt vermeld. Om hier beter inzicht in te verkrijgen, kun je beter gebruikmaken van Google Analytics.

404 foutmeldingen in kaart brengen met Analytics

Gebruik onderstaande checklist om met behulp van Google Analytics alle 404 foutmeldingen in kaart te brengen. Daarna kun je een plan van aanpak opzetten om deze 404 meldingen op te lossen. 

1. Navigeer naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s

Kies hier Paginatitel als Primaire Dimensie. Je krijgt dan alle paginatitels te zien die gebruikers hebben bezocht op je website.

2. Filter op 404-pagina’s

Hoogstwaarschijnlijk bevat de paginatitel van je 404-pagina’s “404”. De vervolgstap is daarom ook heel simpel: typ ‘404’ in de zoekbalk, zodat je onderstaande uitkomst krijgt. 

Klik vervolgens op de 404-pagina’s, zodat je kunt zien om welke specifieke pagina’s het gaat. 

3. Voeg een secundaire dimensie toe

Wanneer je een secundaire dimensie toevoegt, kun je de bronnen en media van de bezoeken analyseren. Zo weet je precies vanuit welke bronnen gebruikers naar een 404-pagina worden gestuurd. Heb je bijvoorbeeld een verkeerde link geplaatst op Facebook? Of staat er een verkeerde link op een extern domein? 

4. Exporteer de 404-lijst

Download de hele lijst vanuit Google Analytics, zodat je makkelijk kunt filteren op 404-pagina’s die de meeste bezoekers hebben ontvangen. 

Vervolgens kun je aan de slag met een plan van aanpak voor het oplossen van de foutmeldingen. Soms is de oplossing simpel en kun je de link zelf (laten) aanpassen. Je kunt ook een redirect in (laten) stellen. 

Met behulp van bovenstaande methode kun je veel 404 foutmeldingen achterhalen. Denk hierbij onder andere aan:

  • Interne links
  • Links vanuit nieuwsbrieven
  • Links vanuit social media
  • Links die je in spreadsheets gebruikt

Succes!