Als je je bereik op Instagram wilt verbeteren, moet je gaan nadenken over Instagram SEO. Net zoals bij Google zijn er specifieke tactieken die je kunt toepassen om je zichtbaarheid te verbeteren. Niet alleen binnen Instagram, maar ook daarbuiten. In deze blog nemen we je mee in hoe je je profiel en inhoud kunt optimaliseren voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines. Zodra jij deze tips toepast ben je al goed op weg om een groter publiek te bereiken.
Instagram SEO vs. zoekmachine SEO
Voordat we onze concrete tips met je delen voor het optimaliseren van je Instagram SEO, is het belangrijk dat je het verschil begrijpt tussen zoekmachine SEO en Instagram SEO. Het grote verschil is dat zoekmachineoptimalisatie zich voornamelijk richt op het verhogen van de rangschikking van je website in zoekmachines zoals Google. Hierbij ben je constant bezig met specifieke zoekwoorden op je website, het schrijven van content, en het opbouwen van links van andere websites, ook wel bekend als linkbuilding.
Zoals je wellicht weet, doorzoeken zoekmachines zoals Google alle websites, inclusief sociale mediaplatformen. Dit betekent dat wanneer mensen zoeken naar onderwerpen waarvoor jij content plaatst, Google ook je sociale kanalen kan doorzoeken en de resultaten kan weergeven. Daarom is het interessant om SEO toe te passen op je Instagram-account.
Instagram SEO is het proces van het optimaliseren van je profiel en inhoud om je zichtbaarheid in de zoekmachine van Instagram te vergroten. Dit kan worden bereikt door specifieke zoekwoorden te gebruiken in je biografie en je visuals te voorzien van een goede beschrijving. Net zoals bij zoekmachine SEO draait het bij Instagram SEO om het gebruik van de juiste zoektermen.
Probeer het zelf maar eens uit door op Instagram gebruik te maken van de zoekfunctie. Typ daarin de term waarin je geïnteresseerd bent en laat je verrassen door alle resultaten. Zie het voorbeeld van de plantenbakken 🎍
Zoals we al hadden gezegd, doorzoekt Google Instagram en andere sociale kanalen net als elke andere website. Dit geldt vooral voor profielen of gebruikersnamen. Als mensen naar je merk zoeken op Google, komen je social media-pagina’s waarschijnlijk al naar voren. Zorg er dus voor dat je gebruikersnaam overeenkomt met je merknaam.
Waarom is Instagram SEO zo belangrijk?
Er zijn twee belangrijke voordelen bij het optimaliseren van je Instagram SEO:
- Bereik een breder publiek: Het is eenvoudig – hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe meer mensen je bereikt. Je content wordt zichtbaar voor meer mensen wanneer ze zoeken op specifieke termen of hashtags, zowel op Instagram als op Google.
- Vergroot je aantal volgers: Een groter bereik betekent ook een grotere kans op groei van je volgers, op voorwaarde dat je content aansluit bij de wensen en behoeften van je kijkers. Hoe meer mensen je content zien, hoe groter de kans dat ze je gaan volgen.
Misschien denk je dat dit vanzelf gebeurt als je gewoon regelmatig content blijft plaatsen, maar niets is minder waar. De algoritmes van Instagram veranderen voortdurend en de concurrentie is hevig. Wil je jezelf onderscheiden, dan is extra inspanning vereist, waarbij Instagram SEO een cruciale rol speelt.
Tips voor het optimaliseren van je Instagram SEO
1. Gebruik zoekwoorden in je gebruikersnaam en bio
Zoekwoorden en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ook op Instagram. Vergeet niet om ze toe te voegen aan je gebruikersnaam en bio. Hierdoor vergroot je de kans om gevonden te worden op termen die relevant zijn voor jouw content. Onze naam is niet slechts Online Klik; we hebben het Online Klik – Marketing bureau genoemd, waarbij we specifieke zoekwoorden hebben geïntegreerd.
Het is tevens van belang om je bio optimaal te benutten. Instagram analyseert namelijk ook de bios om een beter beeld te krijgen van de content op een account. Voeg daarom minimaal drie belangrijke zoekwoorden toe aan je Instagram-bio waarmee je gevonden wilt worden. Zo hebben wij bijvoorbeeld onze diensten verwerkt in de bio.
2. Schrijf duidelijke captions bij je posts
Instagram analyseert, naast je gebruikersnaam en bio, ook de inhoud van al je geplaatste berichten. Het is daarom essentieel om heldere bijschriften te schrijven waarin relevante zoekwoorden voorkomen. Instagram maakt gebruik van machine learning, wat resulteert in een Explore-pagina die is afgestemd op de behoeften en eerdere interesses van de gebruiker. Stel, je hebt een voorkeur voor schattige puppy’s; Instagram detecteert dit en leidt meer content en accounts naar je toe, zowel via advertenties als de Explore-pagina, gerelateerd aan alle schattige viervoeters. Als je interesse aanhoudt, zal Instagram dit blijven stimuleren, omdat het platform profiteert van het tonen van boeiende content die gebruikers op de app houdt.
Hoewel machine learning is ontworpen om gebruikers aan de app te binden, kun je er ook je voordeel mee doen. Door je bijschriften te optimaliseren met specifieke zoekwoorden, maak je duidelijk waar je content over gaat. Op deze manier kan Instagram je content opnieuw laten zien aan gebruikers die eerder interesse hebben getoond in jouw zoekwoorden.
3. Alt-tekst toevoegen aan je posts
Bij het plaatsen van een nieuwe post heb je de mogelijkheid om een alt-tekst toe te voegen. De alt-tekst, die je waarschijnlijk ook al gebruikt op je visuals op de website, is oorspronkelijk bedoeld om mensen met visuele beperkingen te informeren over de inhoud van de foto. Echter kan het ook bijdragen aan je Instagram SEO. Je kunt de alt-tekst toevoegen onder ‘geavanceerde instellingen’. Normaal gesproken vult Instagram deze automatisch voor je in dankzij AI, maar je hebt ook de mogelijkheid om zelf je alt-teksten te schrijven. Op die manier kun je er zeker van zijn dat jouw specifieke zoekwoorden erin zijn verwerkt.
4. Kies de juiste hashtags voor je berichten
Het toevoegen van hashtags aan je berichten blijft een van de meest effectieve manieren om ontdekt te worden door nieuwe gebruikers op Instagram. Een doordachte hashtagstrategie kan dus het verschil maken. Door grondig onderzoek te doen, kun je nieuwe, relevante hashtags ontdekken die aansluiten bij je content. Denk hierbij aan een vergelijkbaar onderzoek zoals je zou doen bij een SEO-zoekwoordenonderzoek.
Enkele tips voor het toepassen van hashtags in je posts:
- Onderzoek welke hashtags je concurrenten gebruiken of accounts die vergelijkbare content delen. Probeer deze hashtags ook eens uit;
- Vermijd te populaire hashtags. Als een hashtag al 100.000 keer is gebruikt, zal je bericht verdwijnen in de feed;
- Vergeet je branded hashtags niet;
- Gebruik niet voortdurend dezelfde hashtags onder je berichten! Instagram kan dit als spam beschouwen, dus wissel je hashtags bij elke post af;
- Instagram staat gebruikers toe om maximaal 30 hashtags per bericht te gebruiken, maar kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Gebruik er ongeveer 8 tot 15 per bericht.
5. Wees een echt persoon op Instagram
Zoekmachines zijn voortdurend bezig om menselijker te worden. Hoe menselijker je kunt zijn, hoe beter. Een van de beste SEO-tips is daarom om gewoon authentiek en natuurlijk te zijn. Laat jezelf consistent en regelmatig zien! Houd het sociale in ‘social media’ en wees altijd vriendelijk. Mensen zijn eerder geneigd een account te volgen dat persoonlijk en herkenbaar aanvoelt dan een afstandelijk account. Als je kunt laten zien dat er een echt persoon achter je account zit, zul je eerder volgers aantrekken.
Vergeet de basisregels niet
We hoeven het eigenlijk niet als tip toe te voegen, maar zorg er altijd voor dat je tekst vrij is van spelfouten en typefouten. Dit ziet er slordig en onprofessioneel uit. Daarnaast is Instagram een visueel platform. Het is dus belangrijk dat je afbeeldingen relevant zijn en van hoge kwaliteit. Een kijker moet meteen weten wat je met je profiel wilt uitstralen zodra ze ernaar kijken. Zorg er daarom voor dat alles ook up-to-date is. Het zou jammer zijn als ze je profiel hebben gevonden, maar dat vervolgens je links niet werken. Of dat er verkeerde informatie staat.
Hulp nodig?
Als je nog vragen hebt of meer wilt weten over het optimaliseren van je Instagram-strategie, staan wij klaar om je te helpen. Laat het ons gerust weten, we zijn er om jou verder te begeleiden naar Instagram succes! 🚀