Instagram: wie heeft er tegenwoordig niet een profiel aangemaakt? Misschien niet per se om zelf foto’s te plaatsen, maar om tijdens een loos uurtje eens lekker schaamteloos het leven van anderen te volgen. Hoewel we bijna allemaal wel weten dat wat we op Instagram zien wellicht niet overeenkomt met de werkelijkheid, denk aan allerlei filters en vrolijke hashtags, vinden we het stiekem toch leuk om een kijkje te nemen in andermans leven. Instagram is echter veel meer dan dat; het kan veel voor je bedrijf betekenen. Wil jij weten hoe je met je Instagram profiel kan scoren op SEO-gebied? Lees dan snel verder.
1. Kies de juiste hashtags
Klinkt logisch, toch? Maar nog steeds zijn er bedrijven die hier niet het maximale uithalen. Er zijn zelfs bedrijven die er helemaal geen gebruik van maken. Een gemiste kans! Op social media werken je hashtags namelijk als zoekopdrachten. Gebruik daarom de juiste (meest relevante) hashtags bij je post. Vermijd tags die niet relevant zijn en totaal niet bij je bedrijf of post passen. Wanneer je verkeerde hashtags gebruikt bij een post, zie je dit terug in het aantal vertoningen. En dan wordt het vanzelf een #fail.
Enkele tips:
- Check welke hashtags je concurrenten gebruiken of accounts die ongeveer dezelfde content plaatsen.
- Vermijd té populaire hashtags. Gebruik je een hashtag die al 100.000 keer is gebruikt, dan zal je post verdwijnen in de feed.
- Vergeet je branded hashtags niet!
- Gebruik niet steeds dezelfde hashtags onder je berichten, de kans bestaat dat Instagram dit als spam gaat zien.
2.Vergeet de Alt Text niet
Iets wat je ook zeker kunt optimaliseren voor SEO is de Alt Text van je afbeelding. Wanneer je een nieuwe post wil plaatsen, kun je onder Geavanceerde instellingen de Alt Text toevoegen. Creëer simpelweg een korte tekst die beschrijft wat je ziet op de afbeelding. Wanneer iemand dan een keer op die zoektermen zoekt, kan het zomaar zijn dat jouw content in de resultaten tevoorschijn komt.


3.Gebruik zoekwoorden in je bio en captions
Zoekwoorden en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ook bij Instagram. Vergeet ze daarom niet toe te voegen in je bio en captions. Houd het leesbaar en gebruik er niet te veel. Met de juiste informatie in je bio, inclusief de juiste zoekwoorden, maak je het potentiële klanten gemakkelijker jouw bedrijf te vinden op Instagram. Stel dat mensen zoeken op “online marketing bureau”, dan willen wij als Online Klik natuurlijk graag als zoekresultaat vertoond worden.

Naast je bio en gebruikersnaam kun je ook zoekwoorden plaatsen in de captions. Overdrijven is ook een kunst, dus ga hier niet te ver in. Houd het clean en relevant.
4.Creëer samenhang in je berichten
Vergelijk het met het schrijven van een tekst of een gesprek voeren: wanneer dit van de hak op de tak gaat en onderwerpen niet met elkaar samenhangen, is het lastig om te volgen waar het nou eigenlijk over gaat. Dit geldt ook voor je berichten in Instagram. Zorg dat hier een logische lijn in zit wat betreft berichten, beeldmateriaal en hashtags. Denk hier goed over na. Welke tags wil je bijvoorbeeld gaan gebruiken? Hoe vaak ga je een post plaatsen? Hoe ziet de gehele lay-out eruit?
Heb jij bovenstaande tips al doorgevoerd in je Instagram account? Top! Kom je er niet helemaal uit of wil je meer weten over Instagram? Laat het ons gerust weten. Wij helpen je graag verder.