Logo Online Klik: Online Marketing Bureau Eindhoven

Blog

Zien we effecten van de Google June 2019 core update?

We waren nog niet bekomen van de grote core update in maart, of Google kwam begin juni alweer met het bericht dat er een nieuwe core update in haar algoritme was uitgerold: de June 2019 Core Update.

update

En zoals bij elke core update die Google uitrolt, vragen we ons ook nu af:  wat houdt deze update in en kunnen we er al enigszins effecten van terugzien?

Google June 2019 update: kwaliteit, expertise en betrouwbaarheid

Het uitdagende aan een Google update is dat je vantevoren nooit weet wat er allemaal is veranderd of waar je site wellicht negatief op beoordeeld gaat worden. Of zoals Forrest Gump hierover zou zeggen:

Google core updates are like a box of chocolates, you never know what you’re gonna get

Ondertussen is de update echter een paar weken uitgerold en zijn we het volgende te weten gekomen. De update heeft met name de zogenaamde YMYL (Your Money of Your Life) websites geraakt. Dit zijn websites in de medische, financiële en gezondheidsbranche. Heb je een website binnen deze branche, dan loop je een hoger risico wanneer je kwalitatief slechte content publiceert. Wat dan wel weer voor YMYL pleit, is dat ze vaak heel goed scoren op het E-A-T principe. Een belangrijke SEO pijler die ook bij deze nieuwe core update hoog scoort op prioriteit.

Overlap met andere updates 

Alsof het soms al niet vaag genoeg is, heeft Google in de periode dat de juni update werd uitgerold (3 t/m 8 juni) ook een update doorgevoerd met betrekking tot het tonen van domeinen: de diversity update.

update2

Simpel gezegd: Google wil meer verschillende domeinen laten zien in de zoekresultaten. Dat betekent dat het zomaar kan zijn dat je jouw drie posities op de eerste pagina van de zoekresultaten kwijt bent. Google wil namelijk niet meer dan twee domeinen van hetzelfde bedrijf laten zien. Dit geldt echter niet als je op bijvoorbeeld de bedrijfsnaam zelf zoekt.

Omdat deze update tegelijk is uitgerold met de June 2019 core update, kun je niet met zekerheid zeggen welke update nou uiteindelijk voor (eventuele) schommelingen in je rankings heeft gezorgd. En wij SEO’ers weten natuurlijk ook dat je überhaupt niet met zekerheid kunt zeggen of bepaalde veranderingen aan een Google update ligt. Dat maakt ons werk ook zo uitdagend 🙂

Eén van de belangrijkste adviezen van Google luidt daarom: zorg voor kwalitatieve content op je website die up-to-date is en houd hierbij altijd het E-A-T principe in het achterhoofd. Daar sluiten wij ons graag bij aan.